Bravelands: De Regelbrekers [recensie]

Bravelands: De Regelbrekers Erin Hunter Young Adult YA Fantoom boekenreeks leeuw olifant baviaan oppermoeder oppervader groep nieuwsgierig bavianen leider dieren recensie review De outsider Bloed en botten

Een Leeuw
Die door zijn troep is verstoten…
Een Olifant
Die de botten van de doden leest…
Een Baviaan
Die tegen zijn lot in opstand komt…

Als Oppermoeder wordt vermoord, slaat in heel Bravelands de chaos toe. Ondanks hun verdriet zijn de stuurloze wilde dieren dan ook zielsgelukkig als er een nieuwe Opperouder opstaat. Maar is die wel te vertrouwen?

Bravelands is een Young Adult serie waarbij het dierenrijk centraal staat. Bravelands: De Regelbrekers is het tweede deel in deze reeks.

Bravelands: De Regelbrekers

In het grote meer van Bravelands is de oppermoeder overleden. Niemand kan het geloven en is geschokt. Nu is alles uit balans. Krokodillen hebben haar waarschijnlijk doodgebeten, maar in Bravelands weet je het eigenlijk nooit. Olifanten waren generatie op generatie de opperouder van Bravelands, maar aan alles komt een einde…

De eerste neushoorn was ook een opperouders, onderling heerst er afgunst en boosheid naar elkaar toe. En nu Bull de neushoorn de rol van oppervader op zich heeft genomen zijn de olifanten daar allesbehalve blij mee.

Stinger – baas van de hoogkruinbavianen – heeft zijn twee voorgangers vermoord om zelfs baas te mogen worden. De enige die dit weet is Doorn. Stinger heeft zelfs een nieuwe rang toegevoegd aan hun rangensysteem: De Supertakken! Dit zijn de bodyguards van Stinger en de beschermers van hun troep. Dit zijn allemaal jonge, sterke bavianen. En om dit zo te houden krijgen ze het beste voedsel wat er is. Ook Doorn hoort nu bij de Supertakken.

Fier is een jonge leeuw die in het eerste Braveland deel de hoofdrol had. Fier is teruggekomen naar zijn oude troep. Maar deze staat nu onder leiding van Titaan. Fier moet – net als alle anderen – minimaal een prooi vangen. Zijn moeder Swift is blind. En daarom is het voor haar niet mogelijk om te jagen. Daarom gaan Fier samen met zijn zus Valorie op jacht voor hun moeder.

Titaan is aan de macht gekomen toen hij de troepleider – Fiers vader – uitdaagde voor een 1 op 1 gevecht. Hij vermoorde hierbij de vader van Fier. Toen is Fier gevlucht en beland bij de bavianen. Die hebben toen grootgebracht en opgevoed. Nu zoveel jaren later, keert Fier terug naar een troep. Zodat hij kan leren om een goede leeuw te zijn en uiteindelijk Titaan verslaan en zijn plaats innemen.

Weer een prachtig deel wat heel goed in elkaar zit. Je wilt hem net als het eerste deel, in een keer uitlezen. Je merkt in dit boek weer dat alle dierentroepen apart leven, maar dat er altijd wel ergens een band met elkaar zit, op welke manier dan ook. Je merkt wel heel erg in dit boek dat je al naar het derde boek wordt geleid… dit maakt mij alleen maar meer nieuwsgierig om dat boek ook te gaan lezen. Kan echt niets anders dan vol lof zijn over dit boek en hem aanraden!

Bravelands: De Regelbrekers – Erin Hunter
Young Adult, hardcover, 399 pagina’s, Fantoom