Cambodja – Een lees-, reis-, kijk-, en kookboek [recensie]

Cambodja Frank Alberti journalist fotograaf Karakter Uitgevers gerechten verhalen land mensen sfeerbeelden portretfoto’s culinaire reis tempels dorpen steden bevolking recepten verre oosten genieten eetgewoontes inwoners geschiedenis Khmer-rijk oorlogen Boeddhisme toekomst Cambodjaanse keuken ingrediënten Toko supermarkt eerlijk recensie review

Een bijzonder lees-, reis-, kijk- en kookboek over een fascinerend land
Fantastische gerechten, hartverwarmende verhalen over het land en de mensen, en prachtige sfeerbeelden en portretfoto’s
Frank Alberti neemt je mee op een culinaire reis naar Cambodja en haar kleurrijke dorpen en steden, eeuwenoude tempels, smaakvolle markten, oneindige rijstvelden, prachtige stranden en de gastvrije bevolking en hun favoriete recepten. Recepten die soms eeuwenoud zijn en soms in een modern jasje zijn gestoken, maar stuk voor stuk de rijkdom van de Cambodjaanse keuken laten zien.
Zie, voel, proef en beleef dit betoverende koninkrijk in het verre oosten.

Cambodja Frank Alberti journalist fotograaf Karakter Uitgevers gerechten verhalen land mensen sfeerbeelden portretfoto’s culinaire reis tempels dorpen steden bevolking recepten verre oosten genieten eetgewoontes inwoners geschiedenis Khmer-rijk oorlogen Boeddhisme toekomst Cambodjaanse keuken ingrediënten Toko supermarkt eerlijk recensie review Een prachtig dik boek met reisverslagen, persoonlijke verhalen en recepten uit Cambodja. Het is geen traditioneel kookboek, maar meer een boek om te lezen en te genieten van gerechten én eetgewoontes van de inwoners uit Cambodja.

Cambodja

De journalist / fotograaf Frank Alberti is al meerdere keren in Cambodja geweest. Voor dit kookboek is hij ook langere tijd daar geweest. Hij weet daarom veel te vertellen over het land, de geschiedenis en de mensen die daar wonen.

Het boek begint met de geschiedenis van Cambodja. Hierin wordt verteld over het Khmer-rijk, het roerige verleden met de diverse oorlogen, maar ook de oude mooie tempels. Ook wordt er dieper ingegaan op het Boeddhisme en de toekomst van Cambodja. Maar telkens wordt ook de Cambodjaanse keuken erbij betrokken.

Cambodja Frank Alberti journalist fotograaf Karakter Uitgevers gerechten verhalen land mensen sfeerbeelden portretfoto’s culinaire reis tempels dorpen steden bevolking recepten verre oosten genieten eetgewoontes inwoners geschiedenis Khmer-rijk oorlogen Boeddhisme toekomst Cambodjaanse keuken ingrediënten Toko supermarkt eerlijk recensie review Doordat Frank Alberti fotograaf is, kun je in dit boek ook de meest fantastische kleurenfoto’s vinden over het land, de mensen of maaltijden. Zoals hierboven beschreven is, blijkt dit geen traditioneel, klassiek kookboek te zijn, maar een boek om te lezen zodat je een goed beeld krijgt van het land, de inwoners en de maaltijden.
Jimmy was de gids van Frank tijdens zijn halfjaar durende reis. De lezer wordt door middel van dit boek voorgesteld aan vele inwoners die allemaal een persoonlijk verhaal te vertellen hebben.

Ingrediënten

Een aantal ingrediënten komen met regelmaat terug in de Cambodjaanse keuken. Dat is bijvoorbeeld rijst, prahok, kroeungpasta en kokosmelk. De ingrediënten die in de recepten voor komen, zijn te vinden in de Toko. Voor de minder verkrijgbare ingrediënten noemt de schrijver altijd een alternatief product. De schrijver is eerlijk over de verkrijgbaarheid van de producten. Deze zijn namelijk niet of erg moeilijk te vinden in de gewone supermarkten. Hoewel veel recepten er erg ingewikkeld en onbekend uitzien, zijn er een aantal die vrij eenvoudig te maken zijn.

Cambodja Frank Alberti journalist fotograaf Karakter Uitgevers gerechten verhalen land mensen sfeerbeelden portretfoto’s culinaire reis tempels dorpen steden bevolking recepten verre oosten genieten eetgewoontes inwoners geschiedenis Khmer-rijk oorlogen Boeddhisme toekomst Cambodjaanse keuken ingrediënten Toko supermarkt eerlijk recensie review De prachtige (soms paginavullende) foto’s en de avonturen die de schrijver beleefd heeft tijdens deze reis vond ik erg leuk én leerzaam om te lezen. Achter in het boek staan een aantal mensen genoemd die je kunt ontmoeten wanneer je naar Cambodja zou reizen. Deze mensen hebben hun verhaal eerder verteld in het boek. Zij runnen scholen, natuurparken of geven kookworkshops.

Een erg origineel en indrukwekkend boek waarbij recepten worden afgewisseld met verhalen van inwoners en omschrijvingen van de omgeving.

Cambodja – Frank Alberti
Kookboek, hardcover, 240 pagina’s, Karakter Uitgevers