Cyberboy: een spannend boek voor de jeugd [recensie]

Cyberboy Tanja de Jonge Uitgeverij Holland recensie review jeugdboek spannend technologie jongeren afscheid vriend duister

Cyberboy Tanja de Jonge Uitgeverij Holland recensie review jeugdboek spannend technologie jongeren afscheid vriend duisterUit de dood teruggekeerd…
Kevin heeft twee jaar geleden afscheid genomen van zijn beste vriend Bjorn, die bij een auto ongeluk om het leven is gekomen. Inmiddels heeft hij zijn leven weer een beetje opgepakt. Daarom is de schok enorm als hij ineens oog in oog staat met zijn beste vriend.
Springlevend. Dezelfde ogen. Dezelfde stem.
Bjorn is terug! Kevin kan het niet geloven. Er is nog nooit iemand teruggekeerd uit de dood. Waarom uitgerekend Bjorn?

Wanneer ik het boek voor me heb ziet het er een beetje duister uit. Wel zie je naast de titel technische aspecten.

Cyberboy

Kevin heeft 2 jaar geleden afscheid moeten nemen van zijn beste vriend Bjorn die voor zijn ogen onder een vrachtwagen is gekomen. Wanneer Kevin zijn leven weer redelijk op de rit heeft komt Bjorn opeens weer terug in zijn leven. Kevin snapt er niets van en heeft zoveel vragen. Hoe kan het dat Bjorn – nadat hij hersendood verklaard is in het ziekenhuis –  als nieuwe leerling bij Kevin de klas binnen stapt?
Toch merkt hij dat zijn beste vriend van vroeger toch anders is, hij gedraagt zich anders. Niet meer als een echte vriend. Ook merkt hij dat hij geen echte herinneringen meer heeft aan de tijd voor het ongeluk.  Hij denkt dat dit komt door zijn lange revalidatie tijd in Japan. Kevin laat het eerst maar een beetje op zijn beloop, maar wanneer er ook andere mensen lucht krijgen van de terugkeer van Bjorn, besluit hij met zijn nieuwe vriend Joris toch op onderzoek uit te gaan. Want hij vindt het toch raar dat iemand die zo’n zwaar ongeluk heeft gehad, er nu weer is. Het lijkt of hij nooit dat ongeluk heeft gehad…

Wie of wat is Bjorn?

Kevin wil graag weten hoe Bjorn genezen is, als dit al echt zo is… Of hij überhaupt nog wel een mens is? Of zou hij dan misschien een robot kunnen zijn? Wat moet Kevin doen wanneer Bjorn echt een robot blijkt te zijn?

Door het verhaal heen worden er steeds meer mensen betrokken voor antwoord op zijn vragen. Hij komt er langzaam achter dat iedereen een rol heeft gehad bij de terugkeer van Bjorn.

Het is een spannend boek voor de jeugd. Maar ook voor oudere tieners is dit boek goed te lezen. Je blijft het hele verhaal nieuwsgierig. De antwoorden op de vragen die je hebt krijg je gaandeweg het verhaal waardoor je het hele verhaald geboeid blijft lezen. Het is goed geschreven met de hedendaagse technologie erin verwerkt wat voor jongeren natuurlijk erg interessant en herkenbaar is omdat veel zelf daar mee bezig zijn.

Cyberboy – Tanja de JongeBekijk op Bol.com logo
Zelf Lezen, paperback, 221 pagina’s, Uitgeverij Holland