De 9 dagen van Rabbit Hayes [recensie]

De 9 dagen van Rabbit Hayes Anna McPartlin roman A.W. Bruna recensie review emotioneel dagboek schrijfwijze familie dochter wereld plannen vrede gelachen verrassingen leven plezier moment gebeurtenissen personen dierbaren gezichtspunt schakelen levensdagen Rabbit Hayes delen elke dag personages ouders zus broer grote liefde beste vriendin verhaal leven gegrepen verdriet tastbaar herinneringen adem lezer zwaar

De 9 dagen van Rabbit Hayes Anna McPartlin roman A.W. Bruna recensie review emotioneel dagboek schrijfwijze familie dochter wereld plannen vrede gelachen verrassingen leven plezier moment gebeurtenissen personen dierbaren gezichtspunt schakelen levensdagen Rabbit Hayes delen elke dag personages ouders zus broer grote liefde beste vriendin verhaal leven gegrepen verdriet tastbaar herinneringen adem lezer zwaarHier is een waarheid waar niemand omheen kan: het leven kun je niet sturen.
Rabbit Hayes houdt van haar ‘gewone’ leven en van alle buitengewone mensen om zich heen. Ze is gek op haar dochter, Juliet. Op haar kleurrijke, chaotische familie. En op de enige man in haar hart: Johnny Faye. Maar het lijkt erop dat de wereld andere plannen heeft gemaakt voor Rabbit. En daar heeft ze vrede mee. Want zij heeft haar eigen plannen – en nog een paar dagen de tijd om ze werkelijkheid te laten worden.
Hier is een waarheid om te onthouden: dit is een verhaal waarin wordt gelachen om de verrassingen van het leven. Een verhaal over het vinden van plezier in elk moment.

Het begin van De 9 dagen van Rabbit Hayes  leest heerlijk vlot en maakt mij nieuwsgierig. Al snel begin ik echter een beetje te “worstelen” met de schrijfwijze van Anna McPartlin. Dit komt omdat de gebeurtenissen vanuit verschillende personen wordt verteld. Boven elk stukje staat keurig om wie het gaat, maar toch duurt het wel een tijdje voordat ik moeiteloos door kan lezen. Doordat je de dierbaren van Rabbit leert kennen, voel je direct aan vanuit wiens gezichtspunt iets wordt verteld. In het begin vond ik de wisselingen verwarrend juist omdat je eigenlijk nog niet echt een idee heeft wie er aan het woord is. Zodra je eenmaal weet wie allemaal bij de familie Hayes behoren en welke plaats ze innemen binnen de familie, gaat het schakelen automatisch.

De 9 dagen van Rabbit Hayes

Een emotioneel dagboek, zo zou je De 9 dagen van Rabbit Hayes  kunnen omschrijven. Maar dan wel een dagboek van meerdere personen. Het verhaal beslaat de laatste levensdagen van de terminaal zieke Mia, beter bekend als Rabbit Hayes.
Het verhaal is opgebouwd uit negen delen, voor elke dag één. Daarin komen steeds dezelfde personages terug: Jack en Molly, de ouders van Rabbit. Zus Grace en broer Davey. Juliet, de dochter van Rabbit en de grote liefde van Rabbit: Johnny.  Marjorie komt wat minder voor in het boek, maar neemt zeker ook een belangrijke plaats in binnen het verhaal. Zij is de beste vriendin van Rabbit.
Zoveel mensen, zoveel verschillende manieren om met de ziekte van een dierbare om te gaan. Uit het leven gegrepen en het verdriet is zo tastbaar. Maar gelukkig is er ook voldoende ruimte voor mooie herinneringen, waardoor je als lezer even weer op adem kunt komen en het verhaal niet te zwaar wordt.

Bekijk op Bol.com logoDe 9 dagen van Rabbit Hayes – Anna McPartlin
Roman, paperback, 392 pagina’s, A.W. Bruna