De dag dat papa over seks begon [recensie]

Papa en mama hebben een romantisch weekend gepland. Dat vindt Tiffany grappig. Tiffany heeft nog nooit een romantisch weekend gehad. Max ook niet. Maar hun grote zus Lisa is al zeventien en mag een romantisch weekend met haar vriend Justin hebben. Daarom wil papa over een lastig onderwerp praten. Alleen zegt papa niet zoveel en wordt het best ingewikkeld als het over zwemmende sperma en rennende eicellen gaat. En niemand begrijpt waarom de buurman voortaan altijd moet lachen als hij een stekker in het stopcontact steekt.

De dag dat papa over seks begon Marc-Uwe Kling Astrid Henn voorlezen Zelf lezen De Vier Windstreken romantisch weekend grappig zus zeventien vriend lastig onderwerp praten ingewikkeld zwemmende sperma rennende eicellen niemand buurman lachen stekker stopcontact boeken kinderen seksuele voorlichting recensie review voorleesboek boek kinderen zelf lezen verschillend kind moeilijke woorden sarcastisch heteronormatieve geslachtsgemeenschap evolueren uitgelegd lezen leeservaring ouders onderwerp persoonlijk verwarrend dingen buurman dermatoloog vergelijking stekker stopcontact anders daadwerkelijk onduidelijker gemiste kans doelgroep persoonlijk pakken uitleggen kinderachtig tekeningen Recensie:
Omdat ik het belangrijk vind dat er boeken zijn die kinderen op een duidelijke manier vertellen over seksuele voorlichting, een recensie over dit boekje: De dag dat papa over seks begon.

De dag dat papa over seks begon

Als voorleesboek kan dit boek gebruikt worden voor kinderen vanaf zes jaar en om zelf te lezen vanaf acht jaar. Nu is dat uiteraard heel verschillend per kind, al denk ik dat zelf lezen vanaf acht jaar wel lastig is op sommige stukken. Er staan best wel wat moeilijke woorden in: (super)sarcastisch, heteronormatieve, geslachtsgemeenschap, evolueren. Deze worden wel uitgelegd, maar zullen lastig te lezen zijn. Wat gelukkig ook ter sprake komt is dat mensen van hetzelfde geslacht ook van elkaar kunnen houden.

De dag dat papa over seks begon Marc-Uwe Kling Astrid Henn voorlezen Zelf lezen De Vier Windstreken romantisch weekend grappig zus zeventien vriend lastig onderwerp praten ingewikkeld zwemmende sperma rennende eicellen niemand buurman lachen stekker stopcontact boeken kinderen seksuele voorlichting recensie review voorleesboek boek kinderen zelf lezen verschillend kind moeilijke woorden sarcastisch heteronormatieve geslachtsgemeenschap evolueren uitgelegd lezen leeservaring ouders onderwerp persoonlijk verwarrend dingen buurman dermatoloog vergelijking stekker stopcontact anders daadwerkelijk onduidelijker gemiste kans doelgroep persoonlijk pakken uitleggen kinderachtig tekeningen Leeservaring

De dag dat papa over seks begon maakt duidelijk dat veel ouders dit een lastig onderwerp vinden. Maar persoonlijk vind ik dat het verhaal verwarrend wordt door de vele dingen die erbij worden gehaald. De buurman die dermatoloog is, wat ook weer uitgelegd wordt. Maar ook de vergelijking van een stekker en een stopcontact  maar dan net weer even wat anders… Door er veel bij te halen, wordt het verhaal waar het daadwerkelijk om gaat onduidelijker. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Voor de doelgroep zou ik persoonlijk een ander boek pakken om het één en ander uit te leggen. Dit boek is meer geschikt voor wat oudere kinderen, juist omdat er zoveel bij wordt gehaald. Maar die zullen inmiddels al meer weten, waardoor het boek waarschijnlijk weer wat kinderachtig is. Zeker met de tekeningen erbij.

De dag dat papa over seks begon – Marc-Uwe Kling & Astrid Henn
Voorlezen / Zelf Lezen, hardcover, – 72 pagina’s, De Vier Windstreken