De kunst van no-waste [recensie]

De kunst van no-waste Giovanna Torrico Amelia Wasiliev kookboeken Karakter Uitgevers restjes verwerken recepten ingrediënten houdbaar tot product vers over de datum smaak schrijver recepten groente fruit vlees vis zuivelproducten eieren brood peulvruchten foto’s sinaasappelschillen bloemkoolstelen aardappelschillen verspilling voedsel foto’s weggooien recensie review

De kunst van no-waste helpt je om bewuster om te gaan met afval én om creatief met restjes om te gaan. De recepten en tips in dit boek laten zien hoe je tijd en geld kunt besparen: alles gaat op! Maak van groenterestjes een frittata, een pastasaus of pesto. Van tomatenvelletjes maak je dips en sauzen en van appelschillen en broccolistronken een geweldige salade. Eten weggooien hoeft met De kunst van no-waste dus echt niet meer!

Een origineel boek met 100 recepten en verschillende tips voor minder verspillen van voedsel. Ideeën waar je zelf niet zo snel aan denkt. Over het algemeen kost het niet veel tijd om deze recepten te maken.

De kunst van no-waste

De kunst van no-waste Giovanna Torrico Amelia Wasiliev kookboeken Karakter Uitgevers restjes verwerken recepten ingrediënten houdbaar tot product vers over de datum smaak schrijver recepten groente fruit vlees vis zuivelproducten eieren brood peulvruchten foto’s sinaasappelschillen bloemkoolstelen aardappelschillen verspilling voedsel foto’s weggooien recensie review Wanneer we aan het koken zijn, houden we meestal wat restjes over. Denk aan schillen, de steel van broccoli, vleesbouillon of de kroontjes van aardbeien. Maar zijn dit eigenlijk wel restproducten?!

Onlangs heb ik gelezen dat we gemiddeld 41 kilo per persoon per jaar van ons voedsel weggooien. Dat is zo’n 35-50%. Onbegrijpelijk dat we dat niet in zien. Een verspilling van voedsel. Maar hoe voorkom je verspilling van het eten? Dit boek laat zien dat het simpele technieken zijn, waardoor je al minder voedsel weggooit.

Het begint eigenlijk al met het inkopen van de eetbare producten. De schrijver begint hier ook mee in het boek. Het is handig als je kijkt naar de seizoensgebonden producten en let daarbij niet teveel op het uiterlijk hiervan. Een vervormde appel kan net zo goed heerlijk smaken. Daarbij kan je veel producten invriezen, wat er voor zorgt dat je het ook op een later moment kunt eten. In het boek worden de producten genoemd die prima in te vriezen zijn, maar waar je zelf niet 1-2-3 aan denkt.

Recepten

De recepten zijn ingedeeld op groenten, fruit, zuivelproducten en eieren, vlees en vis, brood en peulvruchten en last but not least : restjes.

Het zijn erg originele recepten. Wat denk je bijvoorbeeld van een sinaasappelschil vermalen tot poeder waarmee je kunt bakken of een dessert mee kunt garneren. Andere ideeën zijn: siroop van aardbeienkroontjes, boerenkoolstelen met rode peper, verschillende recepten voor tafelzuur (van bijvoorbeeld komkommer), salade van broccolistelen, soep De kunst van no-waste Giovanna Torrico Amelia Wasiliev kookboeken Karakter Uitgevers restjes verwerken recepten ingrediënten houdbaar tot product vers over de datum smaak schrijver recepten groente fruit vlees vis zuivelproducten eieren brood peulvruchten foto’s sinaasappelschillen bloemkoolstelen aardappelschillen verspilling voedsel foto’s weggooien recensie review van bloemkoolstelen en aardappelschillen en chips van boerenkool of rode biet. Ook zijn er recepten waarbij een eidooier gebruikt wordt of juist alleen het eiwit. De meeste recepten zijn vlug klaar te maken. Bij een aantal heb je wat langer de tijd nodig. De schrijver heeft prachtige en duidelijke foto’s in het boek geplaatst. Zelf vind ik het wel lastig dat er niet overal paginanummers staan. Ook blijft het boek niet goed open liggen, wat best vervelend is bij een kookboek.

Het kookboek gaat over no-waste waarbij je ‘restjes’ verwerkt in recepten. Ik vind wel dat er erg veel andere (normale) ingrediënten toegevoegd moeten worden voordat je een recept kunt maken. De schrijver schrijft ook een recept met ‘een restje rijst.’ Dit vind ik zelf niet echt een restje, want het betreft hier 400 gram.

Als laatste wil ik zelf graag melden dat de term “houdbaar tot” betekent dat het product in elk geval vers is tot de vermelde datum, maar vermoedelijk nog langer. Dus dat ook dit niet weggegooid hoeft te worden als het over de datum is, maar nog prima van smaak is.

Helpen jullie mee om van restjes lekkere maaltijden te maken?!

De kunst van no-waste – Giovanna Torrico & Amelia Wasiliev
Kookboeken, paperback, 256 pagina’s, Karakter Uitgevers