De mensen boven ons [recensie]

In een groot huis in het Londense Chelsea ligt een baby wakker in haar wiegje. Gevoed en verzorgd, wacht ze vrolijk tot iemand haar oppakt.

In de keuken liggen, naast een haastig gekrabbeld briefje, drie lichamen. Ze zijn al enkele dagen dood.

Wie heeft er in de tussentijd voor de baby gezorgd? En waar is diegene gebleven?

Toen ik de samenvatting van dit boek las, was mijn nieuwsgierigheid gelijk gewekt en ik begon dan ook vol enthousiasme aan dit verhaal. Echter bleek deze thriller een anders te zijn dan verwacht…

De mensen boven ons

De eerste twee hoofdstukken zorgen dat ik snel verder lees, want de geheimzinnigheid maakt wel duidelijk dat er iets gaande is. Wat opvalt bij hoofdstuk drie is dat we opeens een stap terug in de tijd maken, naar Chelsea, eind jaren 80. Daarna volgen weer een aantal hoofdstukken in het heden om bij hoofdstuk acht weer 1988 in te duiken. De verhalen uit het verleden lopen steeds iets verder op in jaartal, tot halverwege jaren 90.

De mensen boven ons Lisa Jewell thriller AW Bruna huis Chelsea baby Londen wiegje gevoed verzorgd vrolijk keuken briefje lichamen dood tussentijd recensie review samenvatting nieuwsgierigheid enthousiasme verhaal hoofdstukken geheimzinnigheid stap tijd jaren 80 verhalen verleden jaartal jaren 90 perspectieven uitpakken geval reden schrijfstijl spanning ontbreken leeservaring periodes gedachte afgeleid kabbelde spanning psyche personages psychologische thrillers gedrag vastgrijpen terugkijken lezen doorlezen De mensen boven ons wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Dat kan soms heel goed uitpakken, maar bij mij was dit niet het geval bij dit boek. De reden? De schrijfstijl én de spanning. Of eigenlijk moet ik zeggen: het ontbreken er van.

De periodes die afgewisseld worden, de verschillende perspectieven zorgen ervoor dat het een boek is waar je echt wel je gedachte goed bij moet houden. En daar ging het bij mij mis, want ik werd regelmatig afgeleid omdat het verhaal te veel kabbelde. Er zit geen echte spanning in, maar het draait vooral om de psyche van de personages. Die blijven een beetje mysterieus. Wanneer je van psychologische thrillers houdt die draaien om het gedrag van mensen, zit je absoluut goed met dit boek. Dan zal het verhaal je waarschijnlijk ook wel vastgrijpen. Ik moest te vaak even terugkijken of lezen, wat mij dan weer stoorde, want ik wil gewoon lekker doorlezen.

De mensen boven ons – Lisa Jewell
Thriller, paperback, 384 pagina’s, AW Bruna