De Schaduwkronieken: Villa Vita Nova [recensie]

Villa Vita Nova is een plek waar ouderen op het einde van hun dagen een nieuw leven krijgen. Maar als Jip er voor haar eerste vakantiebaantje aan de slag gaat, krijgt ze het gevoel dat er iets aan de hand is. De medewerkers hebben een vreemde blik in hun ogen en de ouderen stellen eigenaardige vragen. Als er plotseling een collega verdwijnt en Jip op onderzoek uitgaat, doet ze een gruwelijke ontdekking …

Jeugdige lezers vanaf 14 jaar die wel houden van wat gruwelijkheden in een verhaal: De Schaduwkronieken Villa Vita Nova wil je absoluut niet missen!
Wat een simpel bijbaantje had moeten worden voor Jip, eindigt als een ware nachtmerrie…

De Schaduwkronieken Villa Vita Nova

Het eerste deel van een spannende en bloedstollende boekenreeks voor YA lezers. De Schaduwkronieken Villa Vita Nova. Dit dunne boekje trok vanwege de cover toch direct mijn aandacht. Wat is het enorme landhuis op de foto en wat is daar gaande? Want zonder ook maar één woord te hebben gelezen, zie je al dat dit een plek is waar je liever niet wilt zijn.De Schaduwkronieken Villa Vita Nova Jeroen van Berckum Young Adult Clavis plek ouderen einde dagen nieuw leven vakantiebaantje gevoel hand medewerkers blik ogen eigenaardige vragen collega verdwijnt onderzoek gruwelijke ontdekking jeugdige lezers gruwelijkheden verhaal missen bijbaantje nachtmerrie eerste deel spannende bloedstollende boekenreeks jonge lezers cover aandacht landhuis foto gelezen gemoedelijk iPhone ouders betalen verdiend oproepje baantje werken sollicitatie vreemd muren verzorgingshuis leeservaring vlot boekje snelheid ongeloofwaardig niet gestoord lezen benieuwd spanning vies jeugdboek recensie review

Het verhaal begint gemoedelijk. Jip wil een iPhone, maar aangezien haar ouders maar de helft willen betalen, zal ze toch echt een vakantiebaantje moeten vinden. Het liefst eentje waar ze niet zo veel hoeft te doen, maar wel lekker verdiend. Wanneer ze stuit op een oproepje van Villa Vita Nova, twijfelt ze geen moment. Want dit baantje betaalt veel beter dan alle andere baantjes én het lijkt dat ze daar niet eens zo hard voor hoeft te werken.
Maar tijdens haar sollicitatie vallen al een paar vreemde dingen op. Wanneer ze er eenmaal wekt, gebeuren er steeds vreemdere dingen. Er is iets heel erg mis binnen de muren van dit verzorgingshuis!

Het verhaal verloopt vlot. Er gebeurt ook veel, maar dat moet ook wel want het boekje zelf beslaat maar 59 pagina’s. Door de snelheid leest het verhaal heerlijk en ga je mee in het verhaal. Hoe ongeloofwaardig het soms ook is. Dit heeft mij niet gestoord, juist omdat je gewoon wilt lezen hoe het af loopt. Na het lezen van dit boek ben ik wel benieuwd wat het volgende deel gaat brengen.
Het boek is geschikt voor lezers vanaf ongeveer 14 jaar en die moeten echt wel van een beetje spanning en gruwelijke dingen houden. Maar wanneer je niet snel ergens vies van bent, heb je een spannend jeugdboek te pakken, dat je het liefst in één ruk uitleest!

De Schaduwkronieken Villa Vita Nova – Jeroen van Berckum
Young Adult, hardcover, 59 pagina’s, Clavis