De stagiaire [recensie]

De stagiaire Nicolette Heijkant Boekengilde roman rechtenstudie advocaat-stagiaire advocatenkantoor Zuidas Amsterdam procestijger doel droom cultuur kantoor rebelse houding hoge bewijsdrang partners zaak partners miljardenclaim successen carrière beklemmende werksituatie vragen ondergang redden prijs hoofd dreigender winactie gerechtsgebouw foto Instagram profiel auteur exemplaar boek wereld advocatuur fictieve roman wereld duimpje begrijpelijke taal geschreven manier advocatenwereldje dromen ambities bewijzen waard personage uitgewerkt struggle leeservaring leef makkelijk sfeer voelbaar succesladder betreden grillen meegenomen proces kijken schrijfstijl wisselingen karakter plezier gelezen recensie review

Na haar rechtenstudie begint Juliëtte als advocaat-stagiaire bij een advocatenkantoor aan de Zuidas in Amsterdam. Het doel: van haar een procestijger maken. Voor Juliëtte is dit een droom die uitkomt. Algauw dompelt ze zich onder in de cultuur van het kantoor, die zich kenmerkt door een rebelse houding en hoge bewijsdrang. Ze komt te werken voor Guido, een van de partners, en raakt betrokken bij een grote zaak rondom de Naxos Bank, waartegen een miljardenclaim dreigt. Juliëtte bijt zich vast in de zaak en draagt sterk bij aan grote successen. Ondertussen ontvouwt zich een beklemmende werksituatie tussen haar en Guido. Haar carrière is haar alles, maar ze begint zich steeds vaker af te vragen welke prijs ze bereid is daarvoor te betalen. Is het team in staat om het bestuur van Naxos Bank van de ondergang te redden? En lukt het Juliëtte om het hoofd te bieden aan Guido, die zich steeds dreigender naar haar opstelt?

De stagiaire Nicolette Heijkant Boekengilde roman rechtenstudie advocaat-stagiaire advocatenkantoor Zuidas Amsterdam procestijger doel droom cultuur kantoor rebelse houding hoge bewijsdrang partners zaak partners miljardenclaim successen carrière beklemmende werksituatie vragen ondergang redden prijs hoofd dreigender winactie gerechtsgebouw foto Instagram profiel auteur exemplaar boek wereld advocatuur fictieve roman wereld duimpje begrijpelijke taal geschreven manier advocatenwereldje dromen ambities bewijzen waard personage uitgewerkt struggle leeservaring leef makkelijk sfeer voelbaar succesladder betreden grillen meegenomen proces kijken schrijfstijl wisselingen karakter plezier gelezen recensie review Recensie:
Via een leuke winactie (raad waar het gerechtsgebouw staat die op de foto staat) op het Instagram profiel van advocaat en auteur Nicolette Heijkant, won ik een exemplaar van het boek De Stagiaire.

De Stagiaire

Nicolette Heijkant is advocaat en neemt je in het boek mee naar de wereld van de advocatuur. Het gaat hier om een fictieve roman, maar je merkt goed dat de auteur deze wereld op haar duimpje kent. Gelukkig voor ons als lezer is alles in begrijpelijke taal geschreven. Als lezer krijg je op een mooie manier een inkijkje in het advocatenwereldje.

Het verhaal gaat over Juliëtte die na haar rechtenstudie terecht komt bij een advocatenkantoor op de Zuidas in Amsterdam. Iemand met dromen en ambities en dit is de plek om die droom te verwezenlijken. Dit is haar kans om een echte procestijger te worden.
Juliëtte wil bewijzen dat ze deze plek en de investering die het bedrijf doet waard is. Haar personage is goed uitgewerkt en je voelt als lezer de struggle die haar bewijsdrang met zich mee brengt.

Als lezer leef je al snel mee met Juliëtte. Haar bewijsdrang is groot en daarmee maakt ze het zichzelf niet altijd even makkelijk. De sfeer op het kantoor – en hoe die soms opeens kan omslaan – is voelbaar. De succesladder is niet altijd eenvoudig om te betreden. Ze werkt voor Guido, een man met grillen en zeker niet de makkelijkste. Je wordt meegenomen in een groot proces en zodoende leer je wat er allemaal bij komt kijken. Fijn is dat de vlotte en duidelijke schrijfstijl zorgt voor een prettig leesbaar geheel en dat leken ook het verhaal goed kunnen volgen. Soms zijn er wisselingen en wordt het verhaal vanuit een ander personage verteld. Dit vond ik wat lastiger, waarschijnlijk omdat dit een wat minder uitgewerkt karakter is. Maar desondanks heb ik dit boek met veel plezier gelezen.

De stagiaire (▶Bol.com) – Nicolette Heijkant
Roman, paperback, 344 pagina’s, BoekenGilde