De verschrikkelijke Meneer Gom en de peperkoekmiljonair [recensie]

De verschrikkelijke Meneer Gom en de peperkoekmiljonair Andy Stanton Mattias de Leeuw Lannoo Zelf Lezen Graphic Novel tekeningen letterformaat peperkoekventje avontuur figuur fantasie De Waanzinnige Boomhut absurd koektrommel geld recensie review

Dit boek gaat over een man van peperkoek die 15,24 centimeter groot is, en zo rijk als een champignon.
En over meneer Gom en Willem Wilhelmus, die azen op zijn geld.
Over Polly, die de boel weer moet redden.
En er is ook nog een kermis en er zijn worstenbroodjes…

We schreven al eerder over De verschrikkelijke Meneer Gom. Het maakt niet uit of je het voorgaande boek wel of niet hebt gelezen, want dit is een heel nieuw avontuur dat los van andere boeken te lezen is.

De verschrikkelijke Meneer Gom en de peperkoekmiljonair

Fans van graphic novels zullen dit boke zeker kunnen waarderen. Prettig letterformaat om te lezen en veel tekeningen. Hierdoor leest het boek erg vlot en voor je er erg in hebt, is het boek uit. Wanneer je Meneer Gom nog niet kent, leer je hem al snel kennen. Een bijzonder figuur, wat zorgt dat het verhaal eigenlijk geen moment saai is. Maar dat is niet het enige opvallende karakter in dit boek.

De verschrikkelijke Meneer Gom en de peperkoekmiljonair Andy Stanton Mattias de Leeuw Lannoo Zelf Lezen Graphic Novel tekeningen letterformaat peperkoekventje avontuur figuur fantasie De Waanzinnige Boomhut absurd koektrommel geld recensie review Het verhaal begint bij het meisje Polly die op de Blufheuvel een boek aan het lezen is. Opeens ziet ze iets bijzonders. Bovenop de heuvel verscheen een bijzonder mannetje. Hij is slechts 15,24 groot, maar het opvallendste is nog wel dat hij helemaal van peperkoek is gemaakt. Hij liep met een enorme koektrommel boordevol geld. Alex Tolman – het peperkoekventje – wil vrienden worden met Polly, maar wil dit doen door haar geld te geven. Is dat een goed idee?

Het verhaal is bizar en zit boordevol fantasie. Je kunt het vergelijken met de absurde wereld van De Waanzinnige Boomhut. Ook daar is alles mogelijk wat niet kan. Wie dol op fantasieverhalen is (en voor wie het niet gek genoeg kan zijn) is dit dus echt een aanrader. De bijzondere namen van locaties in het boek, spreken tot de verbeelding: Blufheuvel en Smokkelaarsbaai. Maar ook het emailadres van het geestje dat Augurk heet is hilarisch. Ik durf te wedden dat heel wat kinderen daar een berichtje heen gaan sturen. 😉

De verschrikkelijke Meneer Gom en de peperkoekmiljonair – Andy Stanton
Zelf Lezen, hardcover, 192 pagina’s, Lannoo