De vlucht van de zeemeeuw [recensie]

Klas 2D gaat op kamp naar Terschelling. De stemming is uitgelaten. Je zou hen voor een groep voorbeeldige kinderen kunnen houden, maar de werkelijkheid is anders. Het hele jaar al verzieken een paar jongens de sfeer in de klas met pesterijen. Ook nu blijken ze niet van plan om daarmee te stoppen. Het is alsof tijdens deze kampweek alle remmen losgaan. Zelfs de leraren hebben geen vat meer op de jongens.

Een jeugdboek voor lezers vanaf twaalf jaar. Klas 2D gaat op kamp naar Terschelling en al direct wordt duidelijk dat het geen gemakkelijke groep is. Tijdens het schoolkamp worden alle onderlinge verhoudingen duidelijk. En dat iedereen een andere kijk op de gebeurtenissen heeft, merk je doordat elk hoofdstuk door iemand anders wordt beschreven. Alle leerlingen van 2D komen aan het woord in De vlucht van de zeemeeuw.

De vlucht van de zeemeeuw

De vlucht van de zeemeeuw Greet Beukenkamp kamp Terschelling stemming uitgelaten voorbeeldige kinderen groep werkelijkheid jaar verzieken jongens sfeer klas pesterijen plan stoppen kampweek remmen leraren vat jeugdboek lezers gemakkelijke groep schoolkamp verhoudingen gebeurtenissen kijk hoofdstuk beschreven leerlingen woord onderwerp groepsdynamiek schoolkamp pestgedrag doelgroep eerlijk probleem leerling verwarrend loshangende verhalen geheel doelgroep schakelingen personages boek oogpunten idee bedacht persoonlijk meerdere kanten spelletje voelt begrijp keus krachtiger paar twintig passen wisselingen houden karakters jongeren bedenken recensie review Clavis Zelf Lezen Het onderwerp vind ik goed gekozen. Groepsdynamiek, het schoolkamp en pestgedrag. Het past bij de doelgroep en maakt op een mooie manier duidelijk dat niet iedereen alles hetzelfde ervaart. Maar eerlijk is eerlijk: daar ligt ook het probleem. Doordat elk hoofdstuk vanuit een andere leerling wordt beschreven, is het boek soms verwarrend en heeft het meer weg van loshangende verhalen dan dat het één geheel is.

Nu behoor ik ook niet tot de doelgroep, dus dat zal er deels mee te maken hebben. Maar doorgaans kom ik wel aardig in de schakelingen tussen personages. Probleem bij dit boek is dat het er té veel zijn. 24 verschillende oogpunten is gewoon veel. Het idee vind ik persoonlijk heel goed bedacht, ieder verhaal heeft gewoon meerdere kanten. En wat de één als een spelletje ziet, voelt voor een ander heel anders. Ik begrijp dus waarom deze keus is gemaakt, maar ik denk dat het krachtiger was geweest wanneer het vanuit een paar leerlingen was geschreven, in plaats van ruim twintig.

Dit bekent overigens niet dat ik het boek afschrijf… Het is alleen iets dat bij je moet passen. Zoveel wisselingen moet je van houden en wanneer je daar geen probleem mee hebt, heb je een mooi voorbeeld van groepsdynamiek. En laat het zien dat achter de karakters van jongeren soms veel meer schuilt dan je had kunnen bedenken.

De vlucht van de zeemeeuw – Greet Beukenkamp
Zelf Lezen, hardcover, 335 pagina’s, Clavis