De voorproefster van Hitler [recensie]

De voorproefster van Hitler Rosella Postorino historische roman gebaseerd op waargebeurd verhaal Margot Wölk nazi SS-ers oorlog Tweede Wereldoorlog Duitsland vergif recensie review

Duitsland, 1943. Rosa Sauers ouders zijn omgekomen en haar man vecht aan het front. In de hoop op een beter leven te vinden, verlaat Rosa Berlijn en trekt in bij haar schoonouders in Oost-Pruisen.

Maar juist daar komt Hitler dichterbij dan ooit: zijn hoofdkwartier Wolfsschanze bevind zich in de nabijgelegen bossen. Als de burgemeester Rosa voordraagt als proeftester van de Führer bevindt ze zich plotseling ongewild in het centrum van het nazibolwerk. Door dagelijks het eten van de paranoïde Führer voor te proeven, riskeert ze niet alleen haar eigen leven, maar beschermt ze ook het leven van de man die ze zo haat.

De voorproefster van Hitleris gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Margot Wölk, die pas op 95-jarige leeftijd durfde te vertellen over haar leven als voorproefster.

De voorproefster van Hitler

Doordat haar man vecht aan het front – en haar ouders zijn overleden – besluit ze te vertrekken uit Berlijn. Ze gaat inwonen bij haar schoonouders, in de hoop op een beter leven.

Maar dan komt ze dicht bij de plek waar Adolf Hitler zich verscholen hield tijdens de Tweede Wereldoorlog. De bossen, het hoofdkantoor van Rastenburg.

Dan wordt ze door twee SS-ers opgehaald en krijgt te horen dat de burgemeester haar heeft uitgekozen om één van de tien voorproefsters te worden van Hitler. Elke dag wordt Rosa opgehaald met een busje. Daarmee wordt ze vervoerd naar een oude school, die nu gebruikt werd als kazerne. In deze kazerne is er een speciale ruimte gemaakt voor de tien voorproefsters. In de ruimte zijn alle muren wit en staat er alleen een grote houten tafel. Hier krijgen ze – drie keer per dag – een maaltijd die ze moeten voorproeven. Dit om te ontdekken  of er geen vergif in zit. Ze krijgen niet allemaal dezelfde maaltijd. Hierdoor kunnen ze er sneller achter komen, in welke maaltijd vergif zit en in welke niet. Deze spanning is natuurlijk ondragelijk, maar wordt minder met de tijd.

Blijdschap overheerst wanneer Rosa een brief van haar man krijgt. Hij zal met de Kerst thuis zijn, omdat hij verlof krijgt. Natuurlijk zijn Rosa en haar schoonouders heel erg blij en kijken hier naar uit. Maar een paar dagen voor de Kerst komt er weer een brief van haar man. Hij ligt in het ziekenhuis en is tijdens de Kerstdagen niet thuis.  Hierna komt er geen post meer van hem… Het blijkt dat hij vermist is. De sfeer slaat direct om in huis. Toch houden ze wel hoop, omdat hij alleen vermist is en nog niet omgekomen voor zover ze weten. Dan komt ze via-via in contact met de nieuwe luitenant van de kazerne waar zij voorproefster is. Zou hij haar kunnen helpen en haar leven kunnen redden? Of gaat dit contact met de luitenant haar het leven kosten…

Een heel heftig boek vond ik dit. Dit is iets wat weinig van ons zullen weten, waardoor het heel hard binnen komt wanneer je het boek leest. Het hield mij ook bezig toen ik het boek uit had. Ik bleef er maar over nadenken, wat ik eigenlijk altijd wel fijn vind aan dit soort boeken. Wanneer je houd van boeken over de oorlog, zou ik dit boek zeker aanraden. Daarnaast is het voor iedereen een prachtig boek om te lezen en je te laten meeslepen in dit pakkende waargebeurde verhaal!

De voorproefster van Hitler – Rosella Postorino
Roman, paperback, 344 pagina’s, Xander Uitgevers