De vrouw die een jaar in bed ging liggen [recensie]

e vrouw die een jaar in bed ging liggen recensie LINDA.boeken

De vrouw die een jaar in bed ging liggen is een geestig en ontroerend boek over wat er gebeurt als een echtgenote plotseling weigert te moederen, koken, wassen en een stappenplan voor de kerst te maken. Sue Townsend, verreweg de grappigste schrijfster van Engeland, heeft een schitterende roman geschreven die het moderne gezinsleven totaal ontkracht.

Zodra ik de titel las, was mijn interesse gewekt. De vrouw die een jaar in bed ging liggen roept dan ook direct vragen op. Waarom besluit iemand een jaar lang in bed te gaan liggen? Dat doet toch niemand vrijwillig? Nieuwsgierig naar de beweegredenen van Eva, begin ik te lezen.

De vrouw die een jaar in bed ging liggen

Man en kinderen zijn de deur uit en Eva doet de deur op slot en besluit te genieten van de rust die ze nu heeft. Wanneer ze een vlek van tomatensoep haar lievelingsstoel ziet, lijkt het wel of er iets knapt. De armleuning van de stoel – waar ze twee jaar lang hard aan heeft gewerkt met een borduurwerk – is vernield. Ze besluit de rest van de pan soep ook over haar stoel te kieperen, loopt naar boven en stapt in bed. Aanvankelijk is het de bedoeling dat ze gewoon even een half uurtje gaat liggen, maar uiteindelijk blijkt dat Eva De vrouw die een jaar in bed ging liggen is.

Chaos

Heb je het als moeder al vaak voorgesteld? Wat er gebeurt, wanneer jij als spil van het gezin niets meer doet? Eva komt er al snel achter dat er niet veel gebeurd, zodra zij besluit in bed te blijven liggen. De chaos om haar heem wordt al snel groter en groter. Aanvankelijk lijkt het erop dat Eva gewoon even genoeg heeft van haar leven, maar al snel wordt het je als lezer duidelijk dat ze echt niet uit bed stapt. Er worden door andere personages uit het boek wel wat gegist waarom ze in bed blijft liggen, maar duidelijk wordt het niet. Terwijl Eva’s leven stil blijft staan, gebeurt er om haar heen wel heel veel. Sommige dingen zijn wat vergezocht en komen ongetwijfeld voort uit het rekken van de tijd die Eva in bed door brengt. Totaal onverwacht komt er dan toch een eind aan het bedtijdperk van Eva. Niet het einde dat ik had gedacht en het verhaal eindigt nogal abrupt. Er zijn nog wat open eindjes die niet goed afgewerkt zijn, wat ik persoonlijk wel een beetje jammer vindt.

Afgezien dat ik het plot graag anders had gezien, heb ik het boek met veel plezier gelezen. Een ideaal boek voor de zomervakantie, waarin je ook gewoon even niets wilt doen!

Bekijk op Bol.com logoDe vrouw die een jaar in bed ging liggen – Sue Townsend
Roman, paperback, 368 pagina’s, LINDA.boeken