De zomer waarin alles veranderde [recensie]

De zomer waarin alles veranderde Een zomer zonder jou Zomer voor altijd Belly Conklin zomer goed magisch juni augustus winter periode weken zomervakantie strandhuis jongens vrienden jeugdliefdes zestien leven prima luchtig verhaal vriendschappen liefdesperikelen vermakelijk poespas genieten zon zee liefde strand deel serie bestsellerauteur Jenny Han ontspannend lezer kennismaken personages schrijfster onzeker egoïstisch groei kind jongvolwassen Young Adult hoofdpersonage leeftijd dichtbij doelgroep verbeelding verplaatsen jeugdliefdes vriendschap aantrekkelijk verhaal vlot hoofdstukken titel nieuwsgierigheid gelukkig boek gedetailleerd vertellen kenmerken omgeving flashbacks jaren schakelen duidelijk volgen verhaal wegleest Moon Uitgevers recensie review YA trilogie

De zomer waarin alles veranderde …
Belly Conklin leeft van zomer naar zomer. Alles wat goed en magisch is, gebeurt van juni tot augustus. De winter is slechts een periode waarin Belly de weken aftelt tot de volgende zomervakantie, omdat ze dan niet in het strandhuis, niet bij Susannah, en het allerbelangrijkste, niet bij Jeremiah en Conrad kan zijn. Twee jongens die Belly al kent sinds haar allereerste zomervakantie. Het zijn haar beste vrienden, haar jeugdliefdes en alles daartussenin.

Een prima en luchtig verhaal over vriendschappen en liefdesperikelen rondom de 16-jarige Belly. Een vermakelijk boek zonder al te veel poespas. Heerlijk genieten van zon, zee, strand en… liefde. De zomer waarin alles veranderde.

De zomer waarin alles veranderde

Dit is het eerste deel in een heerlijke zomerse trilogie van bestsellerauteur Jenny Han. Dit deel leest ontspannen en laat de lezer op een prettige manier kennismaken met een aantal personages. De schrijfster heeft de personages goed uitgewerkt waarbij Belly soms wat onzeker, soms wat egoïstisch is, maar vooral de groei meemaakt van kind naar jongvolwassen.

De zomer waarin alles veranderde Een zomer zonder jou Zomer voor altijd Belly Conklin zomer goed magisch juni augustus winter periode weken zomervakantie strandhuis jongens vrienden jeugdliefdes zestien leven prima luchtig verhaal vriendschappen liefdesperikelen vermakelijk poespas genieten zon zee liefde strand deel serie bestsellerauteur Jenny Han ontspannend lezer kennismaken personages schrijfster onzeker egoïstisch groei kind jongvolwassen Young Adult hoofdpersonage leeftijd dichtbij doelgroep verbeelding verplaatsen jeugdliefdes vriendschap aantrekkelijk verhaal vlot hoofdstukken titel nieuwsgierigheid gelukkig boek gedetailleerd vertellen kenmerken omgeving flashbacks jaren schakelen duidelijk volgen verhaal wegleest Moon Uitgevers recensie review YA trilogieDe zomer waarin alles veranderde is een Young Adult boek waarin hoofdpersonage Belly 16 jaar wordt. Aangezien deze leeftijd dichtbij de doelgroep leeftijd ligt, zal het erg tot de verbeelding spreken en kunnen de lezers zich goed in de personages verplaatsen. Ook thema’s als jeugdliefdes en vriendschap zullen aantrekkelijk gevonden worden.

Het verhaal leest vlot en de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je tussendoor ook vaker het boek kunt pakken. De titel zorgt meteen nieuwsgierigheid; waarom is alles veranderd? Gelukkig leest het boek lekker waardoor je door het boek vliegt en daar snel achter komt. De schrijfster weet gedetailleerd te vertellen, zodat je uiterlijke kenmerken en de omgeving goed voor je ziet. De flashbacks naar eerdere jaren is soms even schakelen, maar aangezien het duidelijk aangegeven staat als hoofdstuknaam, prima te volgen.
Een verhaal waarin niet al te veel gebeurt, maar gewoon heerlijk wegleest.

De zomer waarin alles veranderde – Jenny Han
Young Adult, paperback, 256 pagina’s, Moon