Dicht bij jou – Romantiek en geheimen in Silver Bay [recensie]

Projectontwikkelaar Mike Dormer vertrekt vanuit Londen om in Silver Bay, Australië, een kustresort te bouwen. Maar de bewoners van het excentrieke Silver Bay Hotel weten al snel Mikes gehaaide ideeën te temperen. Door de intrigerende Liza McCullen, haar tienjarige dochtertje Hannah en haar legendarische tante Kathleen, die lang geleden de grootste haai ooit in Silver Bay heeft gevangen, begint Mike te twijfelen aan zijn motieven. Wanneer duidelijk wordt dat het bouwproject een negatieve invloed heeft op de walvissen, is het onvermijdelijk dat de tegengestelde belangen van Liza en Mike botsen, met heftige gevolgen voor iedereen.

Een heerlijk feelgood-roman met hier en daar wat verrassende geheimen. Hoewel er zeker een grote mate van voorspelbaarheid in het verhaal zit, ontdek je ook voldoende verrassende feiten over het verleden. Juist die geheimen zorgen ervoor dat het een boek is die je niet weg wil leggen voordat je precies weet hoe het zit.

Dicht bij jou

Een gesjeesde zakenman komt in een slaperig dorpje aan de kust van Asutralië terecht. De reden van zijn  ware bezoek houdt hij geheim voor Kathleen, de eigenaresse van het hotel waar hij verblijft. Maar ook voor alle andere inwoners van Silver Bay. Tijdens zijn verblijf leert zakenman Mike de mensen steeds beter kennen. Kathleen, maar ook Liza en haar tienjarige dochtertje Hannah beginnen een steeds belangrijke rol te spelen. Kathleen is de tante van Hannah en met zijn drieën wonen ze in het hotel. Ze leven van de tochtjes naar de walvissen en dolfijnen, maar daar lijken de plannen van Mike en zijn bedrijf veranderingen in te gaan brengen. Wanneer er een luxe resort zou komen bij de baai, zal dit het einde van het familiehotel zijn én zullen de walvissen en dolfijnen negatieve gevolgen ondervinden door de watersport die het resort wil uitbaten. Langzaam verandert de harde zakenman in een gevoeligere man die sympathie toont voor de bewoners van Silver Bay. Maar het is te laat om de bouw tegen te houden, of zal er toch nog een manier zijn om het te stoppen?

Voorspelbaarheid versus geheimen

Dat er een romance op de loer ligt, merk je al snel en hoe dit zal aflopen zul je al snel kunnen raden. Toch zitten ook hier wat verrassende wendingen in het verhaal. Maar ook de geheimen van verschillende hoofdpersonen in het verhaal, zorgen ervoor dat je als lezer nieuwsgierig wordt naar het echte verhaal. Een mooie mix van romantiek en geheimzinnigheid. Een boek dat je het liefst in één keer uitleest.

Dicht bij jou – JoJo MoyesBekijk op Bol.com logo
Roman, paperback, 368 pagina’s, De Fontein