Doe elke dag iets leuks [recensie]

Wie zegt dat spelen alleen voor kinderen is? Onderzoek wijst uit dat een dagelijkse speelpauze ook positieve effecten heeft op volwassenen: minder stress en meer creativiteit en productiviteit. In Doe elke dag iets leuks vind je activiteiten, die makkelijk uit te voeren zijn – van touwtjespringen en het fluiten van je favoriete tune, tot sterrenkijken en met je kaplaarzen in een modderplas stampen. Reserveer wat fun time met jezelf, neem een break van je drukke alledaagse leven en doe daarvan verslag in dit toffe journal.

Een vrij dik en compact journal met opdrachten die je kunt uitvoeren voor extra quality time met jezelf. De opdrachten variëren van kort tot lang en zijn vaak erg origineel. Neem jij genoeg tijd voor jezelf?!

Doe elke dag iets leuks

Doe elke dag iets leuks BBNC Uitgevers hobby opdrachten kind speel bal sneeuw hond typmachine speelse activiteit voorbeelden journaal journal fun quality-time creativiteit speelpauze onderzoek kinderen volwassenen minder stress productiviteit recensie review Voordat je gaat beginnen aan de 365 opdrachten, verteld de schrijver dat er uit een onderzoek naar voren is gekomen dat spelen beter is voor onze creativiteit, probleemoplossende vaardigheden en optimisme. Tevens zou het er voor zorgen dat je scherp blijft.

Het boekje is bedoeld als een soort dagboek. Je mag er dus in schrijven. Iedere bladzijde is op dezelfde manier ingedeeld. Het begint met de datum waarop je de opdracht hebt gedaan. Daarna volgt de opdracht. Deze is, over het algemeen, duidelijk omschreven. Bij elke opdracht staat daarna de vraag: Hoe ging het? Wat vond je ervan? Dit alles is in roze- of oranjekleurige letters geschreven. Je hebt daaronder genoeg ruimte om de vraag te beantwoorden.

Enkele leuke voorbeelden uit het boek:

Bedenk een tv-serie, compleet met verhaallijnen, hoofdpersonages en kostuums
Schrijf 5 minuten lang over een onderwerp zonder je pen van het papier te halen
Schiet een elastiekje de lucht in
Schrijf een brief aan je toekomstige zelf

Ik vind het een erg leuk boekje met creatieve ideeën. Je zult door deze opdrachten soms echt even uit je “comfort zone” moeten komen en soms een grens over moeten. Toch is het ook erg leuk om even een speelse activiteit te mogen doen. Hoewel sommige opdrachten niet altijd uit te voeren zijn, omdat je daarvoor een typmachine, sneeuw of een hond nodig hebt, en je deze misschien niet in huis hebt. Ook vond ik sommige opdrachten vreemd omschreven: “Leen een kind en speel met een bal.” Een kind lenen, klinkt alsof het een gebruiksvoorwerp is. Aan het einde van het boek zijn nog een aantal pagina’s dat je zelf kan gebruiken om een leuke opdracht op te schrijven. Zo kan je dus sommige opdrachten achterwege laten en zelf nog opdrachten maken zodat je wel aan de 365 opdrachten komt; en dus een heel jaar lang elke dag iets leuks kan doen ! Het leven is al serieus genoeg… doe elke dag iets leuks!

Doe elke dag iets leuks!
Hobby, paperback, 388 pagina’s, BBNC Uitgevers