Doodverklaard [recensie]

Isa is gelukkig met haar leven. Ze doet het goed op school, heeft een hechte vriendengroep en tijdens een avondje uit leert ze de knappe Siebe kennen. Maar dan vindt ze op het internet een doodsprentje. Van zichzelf. Totaal overstuur roept ze de hulp van haar vrienden in. Wie wil haar dood? En waarom? Als de dader gevaarlijkere stappen begint te nemen, komen ook Isa’s relaties onder spanning te staan. Een spannende en realistische pageturner over vriendschappen en sociale media.

Een vlot geschreven Young Adult dat gaat over vriendschap en de kracht van sociale media. Of de keerzijde er van… Deze thriller laat zien dat je – vaak onbewust – veel persoonlijke informatie laat zien op sociale media.

Doodverklaard

Wellicht heb je het zelf ook wel eens gedaan: jezelf googelen. Handig om te zien wat er over jou op het internet te vinden is. Maar stel je voor dat je op zo’n moment een doodsprentje tegen komt… van jezelf. Dat overkomt Isa in Doodverklaard.

Doodverklaard Inge Verbruggen gelukkig leven school vriendengroep avondje internet doodsprentje overstuur hulp vrienden dood stappen gevaarlijker relaties spanning pageturner realistisch vriendschappen sociale media vlot geschreven kracht keerzijde thriller onbewust persoonlijke informatie zien googelen handig schokkend ontdekking overlijdensbericht zoektocht onderzoek ontdekkingen leven auteur doelgroep bereiken antwoorden zoek vriendengroep gegrepen lezer identificeren hoofdpersonen eye-opener foto’s plaatsen Facebook Instagram prijs jeugdige lezer karakters boek volwassenen spannend lezen Clavis recensie review Het verhaal gaat over de schokkende ontdekking van het overlijdensbericht én de zoektocht naar degene die dit heeft geplaatst. Isa gaat op onderzoek uit, maar komt tot vreemde ontdekkingen. En merkt ook dat iemand wel heel ver in haar leven is doorgedrongen. Wie zit hier achter én nog belangrijker: waarom?

De auteur weet met dit verhaal de doelgroep absoluut goed te bereiken. Zowel de manier waarop Isa op zoek gaat naar antwoorden , als de interactie binnen de vriendengroep lijkt uit het leven gegrepen. Hierdoor kan de lezer zich makkelijk identificeren met één van de hoofdpersonen. Ik denk dat het boek wat dat betreft ook wel werkt als een eye-opener. Want foto’s plaatsen op Facebook, Instagram of andere sociale media, zorgt er wel voor dat je veel informatie over jezelf prijs geeft.

Hoewel de jeugdige lezer zich makkelijker kan identificeren met de karakters in het boek, is het voor volwassenen zeker ook een spannend boek om te lezen.

Doodverklaard – Inge Verbruggen
Young Adult, hardcover, 284 pagina’s, Clavis