Door dik en dun [recensie]

Door dik en Dun Saskia Halfmouw Zelf Lezen Uitgeverij Holland verhalen gedichten auteurs vriendschap liefde huisdier kinderen illustraties tekeningen jaloezie leugentjes oplossen herkenning avonturen recensie review

Bundel met verhalen speciaal geschreven voor het thema van de Kinderboekenweek, afgewisseld met gedichten. De verhalen benaderen het thema vanuit verschillende perspectieven: vrienden veraf en dichtbij. Vriendschap die onverwacht op je pad komt; een vriend van wie je afscheid moet nemen. En wat kun je dikke vrienden zijn met een huisdier. De onbekende ander is misschien zomaar een vriend die je nog niet kent?

Een gevarieerd boek over vriendschap. De kaft laat duidelijk zien dat het over vriendschap en liefde gaat. Het is een vrolijke kaft en leuk getekende kinderen. Het verrassende item aan dit boek is dat er allemaal verschillende verhalen zijn van diverse auteurs.

Door dik en dun

Het boek bestaat uit 16 hoofdstukken. Allemaal geschreven door verschillende auteurs. Er staan niet alleen verhalen over vriendschap tussen kinderen, maar bijvoorbeeld ook tussen Door dik en Dun Saskia Halfmouw Zelf Lezen Uitgeverij Holland verhalen gedichten auteurs vriendschap liefde huisdier kinderen illustraties tekeningen jaloezie leugentjes oplossen herkenning avonturen recensie review een kind en huisdier. De illustraties zijn wel allemaal door één Saskia Halfmouw gemaakt. Dat maakt het boek toch als één geheel. De illustraties zijn ook erg passend bij het verhaal.

Het fijne aan dit boek is dat het lettertype iets groter is dan normaal. Onze zoon van zeven kan dit dan makkelijker zelf lezen. De verhalen zijn lang genoeg om er een leuk voorleesstuk van te maken, waarin allerlei avonturen gebeuren. Ook vonden wij het handig dat onze zoon situaties over vriendschap beleefde in het boek dat in het echt ook kan gebeuren. Een verhaal over jaloezie en leugentjes bijvoorbeeld. En over goed maken met je vriend of vriendin. Zo kunnen kinderen meteen merken hoe zij dit zelf kunnen oplossen.

Door dik en dun – Diverse Auteurs
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, Uitgeverij Holland