Drie kleine biggetjes: puzzel slim, maar pas op voor de wolf [recensie]

Drie kleine biggetjes denkspel smart games Drie Kleine Biggetjes
Er was eens… een betoverend denkspelletje met 3 biggetjes en een wolf.
Kan jij de biggetjes hun huis helpen bouwen, zodat ze buiten kunnen gaan spelen? Maar kijk uit! Zorg ervoor dat ze veilig in hun huisjes zitten, wanneer de wolf in de buurt is.

Dit puzzelspel is ideaal voor de handjes van jonge kinderen, met 3 grote, stevige puzzelstukken die gemakkelijk vast te houden zijn. Ontdek hoe de biggetjes in hun huis passen en door het raam naar buiten kijken.

Het verhaal van de Drie kleine biggetjes, maar dan in een innovatief denkspel! Ter introductie van deze Smart Game zit er een prentenboekje bij dat het verhaal van de drie biggetjes in beeld brengt. Jonge kinderen zullen dit boekje zo en zo wel kunnen waarderen, ook los van het spel. Drie kleine biggetjes is alleen te spelen, maar je kunt ook met meerdere mensen tegelijk buigen over de vraagstukken.

large-banner_Three-little-piggies_NL

Drie kleine biggetjes

Het spel Drie kleine biggetjes bestaat uit een speelbord, drie biggetjes, één wolf en drie puzzelstukken met huisjes. De puzzelstukken hebben verschillende vormen: een rechthoek, een hoekje en een L-vorm. Je hebt twee spelmogelijkheden: de dag opdrachten en de nacht opdrachten.

Dag opdrachten
Drie kleine biggetjes smartgames denkspel Bij de dag opdrachten gebruik je geen wolf, de biggetjes spelen lekker buiten. In het boekje zoek je een beginsituatie op, welke aangeeft waar de biggetjes moeten staan. Dit is soms slechts één, soms twee en soms alle drie. Plaats de biggetjes op de aangegeven plek en plaats vervolgens de puzzelstukken zo dat de biggetje(s) buiten spelen en alle drie de puzzelstukken geplaatst zijn. Je moet de puzzelstukken dus om de biggen heen plaatsen.

Nacht opdrachten
Bij de nacht opdrachten doet de wolf ook mee. Ook hier zoek je weer een beginsituatie op en plaats de big(gen) en wolf zoals aangegeven in het boekje. Nu is het de bedoeling dat je de puzzelstukken zo plaatst, dat de biggetjes veilig in hun huisje zitten (de onderkant van de huisjes is open, waardoor je de huisjes zo over de biggen heen zet. De wolf moet natuurlijk buiten blijven, dus je bouwt nu zo dat de biggen in het huisje zitten en met de puzzelstukken bouw je om de wolf heen.

Verschillende niveaus
Het leuke van dit spel is dat er – in beide varianten – diverse niveaus zijn. Ze lopen op van makkelijk naar moeilijk. Starter, junior, expert en master. Het boekje heeft een praktische ringband, waardoor je hem makkelijk open kunt slaan en je een compact vierkant boekje Drie kleine biggetjes smart games denkspelnaast je hebt liggen. Op de achterzijde van elke pagina staat de oplossing zodat je kunt zien hoe je de stukken moet plaatsen. Maar als het niet lukt, kun je ook iemand (die in de buurt is) een tip vragen om de locatie van één puzzelstuk te geven, zodat je de rest zelf kunt uitvogelen.

Doelgroep

Drie kleine biggetjes is een spel van Smart Games, bedoeld voor kinderen vanaf drie jaar. Dit is echt wel een ondergrens en dan wordt er wel verwacht dat je een kind helpt. Wel ontzettend leuk om het inzicht van vormen te stimuleren. Laat jonge kinderen zelf de biggetje(s) plaatsen. Ik zou eerst beginnen met de dagopdrachten, zonder wolf. Door vragen te stellen, dingen te proberen die juist niet kunnen, help je eenvoudig een kind om te puzzelen waar een stuk dan wel kan liggen.
Mijn dochter is bijna negen en die doet dit spel zelfstandig en soms moet zij ook even goed kijken waar alle stukken moeten liggen. Maar door proberen komt ze er altijd uit. Zelf heb ik ook wat master vraagstukken geprobeerd en ook volwassenen zullen soms even moeten proberen om alles goed in elkaar te passen. Leuk voor de hele familie dus!

Drie kleine biggetjes
Denkspel, Vanaf 3 jaar, Smart Games