Easy Dinners [recensie]

Easy Dinners Louise de Brabandere kookboek Carrera Culinair toegevoegde waarde recepten tips handig keukentips voordeel aandacht producten voorraad kopen regelmatig recepten boek prettig optie spicy noedels met gehakt en paksoi gochujang pikante smaakmaker vervangen sriracha sambal chilisaus gesmuld ingrediëntenlijst afschrikken bereidingswijze sausjes kant en klaar gebruiken bereiden huis snel simpel doordeweeks veelvoud in minder dan 30 minuten klaar voorraadkastkoken big batch ovengerechten ovenschotels langer tijd simpel kaas smelten uurtje thuis zin uitkomst kookboeken boekenkast nieuwsgierig deliveroo wat gaan we eten struggle vers week inspireren pizza diepvries bestellen recensie review

Dit boek helpt met de dagelijkse ‘wat gaan we eten-struggle’. Veel mensen ontzien het zich om vers te koken tijdens de week. Maar koken kan ook heel snel en efficiënt gaan, zonder aan smaak in te boeten. Met deze recepten wil Louise dan ook mensen inspireren met recepten en tips die goesting geven om toch de (kleine) moeite te doen om vers te koken in plaats van Deliveroo te bestellen of pizza uit de diepvries te toveren. Want koken tijdens de week hoeft helemaal niet gecompliceerd te zijn of lang te duren om lekker te zijn.

Eerlijk is eerlijk… Ik heb heel veel kookboeken in mijn boekenkast staan. Alleen zijn er ook een aantal bij die ik er alleen uit pak wanneer ik echt wil uitpakken met een recept. Lees: wanneer ik écht veel tijd heb om in de keuken aan de slag te gaan.
Met als gevolg dat je wellicht iets vaker dan gewenst, kiest voor een bekend recept dat snel klaar te maken is voor alle doordeweekse dagen. Daarom was ik ook erg nieuwsgierig naar Easy Dinners.

Easy Dinners

Snelle en smakelijke recepten voor gewone weekavonden. De titel Easy Dinners klinkt veelbelovend en ik hoop dat Louise De Brabandere haar belofte waar kan maken met dit boek.

Easy Dinners is opgedeeld in vijf hoofdstukken: uit de oven, in minder dan 30 minuten klaar, voorraadkast koken, easy & fancy dinners en als laatste big batch.

Easy Dinners Louise de Brabandere kookboek Carrera Culinair toegevoegde waarde recepten tips handig keukentips voordeel aandacht producten voorraad kopen regelmatig recepten boek prettig optie spicy noedels met gehakt en paksoi gochujang pikante smaakmaker vervangen sriracha sambal chilisaus gesmuld ingrediëntenlijst afschrikken bereidingswijze sausjes kant en klaar gebruiken bereiden huis snel simpel doordeweeks veelvoud in minder dan 30 minuten klaar voorraadkastkoken big batch ovengerechten ovenschotels langer tijd simpel kaas smelten uurtje thuis zin uitkomst kookboeken boekenkast nieuwsgierig deliveroo wat gaan we eten struggle vers week inspireren pizza diepvries bestellen recensie review Hoewel ovengerechten vaak een langere tijd nodig hebben, zijn ze vaak verrassend simpel om klaar te maken. Het is één van de redenen waarom ik ook dol ben op ovenschotels. Sommige recepten uit dit hoofdstuk hoeven maar even in de oven, gewoon om lekker even kaas te smelten bijvoorbeeld, maar veel moeten toch wel een uurtje in de hitte staan. Die zullen niet voor elke doordeweekse avond geschikt zijn, maar wanneer je wel redelijk op tijd thuis bent, maar geen zin hebt om lang in de keuken te staan, is dit wel een uitkomst.

Voor alle dagen dat je gewoon snel en simpel een gerecht op tafel wilt zetten is het hoofdstuk in minder dan 30 minuten klaar. Maar ook de maaltijden die gemaakt worden met behulp van de voorraadkast zijn over het algemeen snel klaar.
En sommige gerechten lenen zich er gewoon voor om in veelvoud te maken. Deze recepten vind je terug in big batch. Ideaal om nu van te eten en in te vriezen, zodat je een keer eenvoudig en snel alleen iets op hoeft te warmen!

Makkelijk en snel?

Wanneer ik door het boek heen blader, zie ik bij sommige recepten best wel een aardige ingrediëntenlijst. Laat je hier niet direct door afschrikken, want wanneer je de bereidingswijze leest, zul je zien dat het bereiden niet zo ingewikkeld is. Vooral wanneer je gewend bent om sausjes en dergelijke kant en klaar te gebruiken, zal het veel lijken. Maar als je eenmaal gewend bent om dingen zelf te bereiden, heb je veel van de benodigde producten voor een sausje vaak al in huis.

Easy Dinners Louise de Brabandere kookboek Carrera Culinair toegevoegde waarde recepten tips handig keukentips voordeel aandacht producten voorraad kopen regelmatig recepten boek prettig optie spicy noedels met gehakt en paksoi gochujang pikante smaakmaker vervangen sriracha sambal chilisaus gesmuld ingrediëntenlijst afschrikken bereidingswijze sausjes kant en klaar gebruiken bereiden huis snel simpel doordeweeks veelvoud in minder dan 30 minuten klaar voorraadkastkoken big batch ovengerechten ovenschotels langer tijd simpel kaas smelten uurtje thuis zin uitkomst kookboeken boekenkast nieuwsgierig deliveroo wat gaan we eten struggle vers week inspireren pizza diepvries bestellen recensie review Wat ik prettig vind is dat er bij veel dingen ook wel een andere optie wordt genoemd. Zo staat er bij de spicy noedels met gehakt en paksoi gochujang genoemd. Ik kende het niet, maar deze pikante smaakmaker is ook prima te vervangen door sriracha, sambal of een andere pikante chilisaus. Ik heb het gerecht gemaakt met sriracha omdat ik dit in huis had en heb heerlijk gesmuld!

Wat ik een toegevoegde waarde vind is dat bij veel recepten tips staan. Handige keukentips waar jij je voordeel mee kan doen. Voorin het boek wordt aandacht besteed aan producten die handig zijn om op voorraad te hebben. Natuurlijk hoef je niet alles direct te kopen, maar wanneer je regelmatig recepten uit het boek maakt, zul je zien dat je steeds vaker meer aan je eigen voorraad toevoegt.

Easy Dinners – Louise de Brabandere
Kookboek, hardcover, 224 pagina’s, Carrera Culinair