Een leven na jou [recensie]

Een leven na jou JoJo Moyes Voor jou Roman vervolg De Fontein recensie review familie lief leed rouwverwerking verleden boek verhaal los maandenlang periode noodlot ongeluk genieten liefhebbers

Een leven na jou JoJo Moyes Voor jou Roman vervolg De Fontein recensie review familie lief leed rouwverwerking verleden boek verhaal los maandenlang periode noodlot ongeluk genieten liefhebbers Jojo Moyes, de auteur van de hit ‘ Voor jou’ (Me Before You) schreef ‘Een leven na jou’ (After You). Na zes heftige maanden met Will geleefd te hebben, is Lou Clark is niet langer een doorsneepersoon met een doorsneeleven. Maar als een bizar ongeluk haar dwingt terug bij haar familie in te trekken, heeft ze het gevoel dat ze weer net zo vastgeroest zit als vóór Will haar wereld overhoophaalde. In een poging zichzelf te dwingen uit haar veilige wereldje te stappen, meldt ze zich aan voor een groepscursus rouwverwerking. Haar medecursisten – vooral de aantrekkelijke Sam – helpen haar een nieuw perspectief te vinden. Tot iemand uit Wills verleden haar leven binnen stormt en opnieuw alles anders blijkt dan ze dacht. Kan Lou zich opnieuw uitvinden terwijl het lijkt of de hele wereld zijn best doet om haarzelf, haar familie en Wills familie vast te houden in het verleden?

Een leven na jou  is het vervolg op Voor jou.  Hoewel ik het voorgaande boek niet heb gelezen, ben ik begonnen in dit tweede deel. Het blijkt geen enkel probleem te zijn om dit verhaal los te lezen. Ik zat heel snel helemaal in het verhaal en leefde mee met Louisa. Ze heeft zes maanden lang met Will geleefd, die een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Het is tijd om weer een eigen leven op te bouwen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk…

Een leven na jou

Wanneer je – net zoals mij – het voorgaande boek niet hebt gelezen, rol je toch snel in het verhaal. Louisa heeft maandenlang gezorgd voor Will en kan deze periode maar moeilijk loslaten. Wanneer ze op een avond de frisse buitenlucht opzoekt, tart het noodlot haar. Ze krijgt en bizar ongeluk en is enige tijd niet in staat voor zichzelf te zorgen. Ze trekt weer bij haar ouders in en heeft veel tijd om na te denken. Zo komt ze langzaam tot het besef dat er iets moet veranderen. Een cursus rouwverwerking lijkt haar een goede, eerste stap voor Een leven na jou.  Langzaam begint Louisa haar leven een beetje op orde te krijgen, maar dan ontmoet ze iemand die haar hele leven in één klap weer overhoop gooit!

Het verhaal is vlot geschreven en is een prettige mix van lief en leed. De strijd van Louisa om haar leven weer op te pakken is duidelijk in beeld gebracht en de worstelingen zijn herkenbaar voor velen. Wanneer er iemand uit het verleden van Will opduikt, wordt het leven van Lou weer helemaal over hoop gegooid. Maar één ding is duidelijk: Louisa geeft niet op en ze doet haar uiterste best om weer van het leven te genieten én wederom te zorgen voor de mensen die haar nodig hebben!

Absoluut een aanrader voor degene die Voor jou  hebben gelezen, maar ook absoluut een aanrader voor alle andere liefhebbers van romans.

Bekijk op Bol.com logoEen leven na jou – JoJo Moyes
Roman, paperback, 432 pagina’s, De Fontein