Eilandgeheimen 3: Verdacht [recensie]

Eilandgeheimen 3 Verdacht Vermist Verlamd Gerard van Gemert Clavis Zelf Lezen Waddeneiland Terschelling tieners onzekerheden vakantie strand verliefd baby gebeurtenissen doelgroep spannend meeslepend belevingswereld recensie review

Het is herfstvakantie en Mischa’s ouders gaan een week naar hun huisje in het zuiden van het land.  De vijftienjarige Mischa blijft liever thuis alleen op Terschelling. Vlak voor zijn ouders vertrekken, begint hij aan zijn vertrouwde lange wandeling naar het strand. Daar hoort Mischa een vreemd geluid. In een zak zitten een huilende baby en een brief waaruit blijkt dat de wanhopige moeder hem heeft uitgekozen om haar Romy een tijdje te beschermen tegen gevaarlijke mensen. Mischa’s beslissing om het meisje mee naar huis te nemen betekent het begin van een hoop ellende. Mireille, een meisje uit zijn klas op wie hij sinds kort verliefd is, lijkt aan zijn kant te staan. Maar is dat wel zo?

De eerste twee delen van de serie Eilandgeheimen heb ik met plezier gelezen. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar dit derde deel.

Eilandgeheimen 3: Verdacht

Net wanneer de vijftienjarige Mischa heerlijk denkt te genieten van een week alleen thuis zijn, gooit een baby roet in het eten. Hij vindt haar achtergelaten in een shopper op het strand. Uit de begeleidende brief blijkt dat de moeder hem kent, want hij wordt bij naam genoemd. Wat moet Mischa doen? Hij besluit het kindje mee naar huis te nemen, mar is dat wel verstandig?

Het verhaal is vlot geschreven en daardoor blijf je lezen. Het boek is bedoeld voor lezers vanaf twaalf jaar. Waar ik bij de voorgaande delen nog wel mee kon gaan in alle gebeurtenissen, vind ik het hier wel erg ongeloofwaardig. Ondanks de niet realistische verhaallijn heb ik het verhaal toch met plezier gelezen en was het boek ook snel uit. Persoonlijk denk ik dat de doelgroep ook minder problemen heeft met de bizarre gebeurtenissen die in het verhaal naar voren komen. Voor hen zal het ongetwijfeld gewoon een spannend en meeslepend verhaal zijn.
Juist doordat het decor waar het verhaal zich afspeelt – op het Waddeneiland Terschelling – wel echt is, wordt de verhaallijn daar in opgenomen. Het boek laat de belevingswereld van tieners goed naar voren komen, inclusief de daarbij behorende onzekerheden.

Eilandgeheimen 3: Verdacht – Gerard van Gemert
Zelf Lezen, hardcover, 168 pagina’s, Clavis