Elvis & Jones [recensie]

Elvis & Jones Jeroen van Koningsbrugge Marie-Claire Witlox zelf lezen voorlezen voorleesboek leesboek Van Goor spannend rechercheur politie Amsterdam misdaad doosje schatkaart vorige bewoner droom spionnen huis criminelen aanwijzingen onderzoek spannend boek jeugd schrijfstijl vlot aandacht kinderen verhaal aanrader recensie review

Elvis en Jones wonen in een oud huis in het centrum van Amsterdam. Hun  vader is

rechercheur bij de politie en hun moeder is kunstschilder. Op een dag vinden ze een roestig oud doosje op zolder. Daarin zit een brief, die in 1967 is geschreven

door een meisje genaamd Hannah. Op de dag van haar verhuizing heeft ze een speurtocht gemaakt voor kinderen die na haar in haar geliefde huis zullen

komen wonen. Voor Elvis en Jones dus!

Elvis en Jones zijn broer en zus. Samen met hun ouders wonen ze in het centrum van Amsterdam. Hun vader is een rechercheur bij de politie. Toen Elvis op zijn kamer een stripboek zat te lezen, hoorde hij van boven een harde bonk. Waar hij het eerst negeerde, kon hij zijn nieuwsgierigheid na nog 3 bonken niet meer bedwingen en klom de vlizotrap op. Daar schrok hij zo van nog zo’n harde bonk dat hij viel…

Elvis & Jones

Toen zag hij iets geks. Er zat waar het kastje stond, helemaal geen behang op de muur, maar een gat. Er stond een doosje in, ze pakten het en maakte hem open. Ze vonden daarin een brief van een meisje dat hier eerst woonde. Het is een echte schatkaart die ze heeft gemaakt in het huis. Die allemaal geheimen aan het licht zullen brengen. Op de achterkant staat de eerste aanwijzing, en Elvis en Jones besluiten deze schatkaart te gaan volgen. Dit is de grote droom van Elvis, speuren net als papa! Als een soort spionnen in hun eigen huis proberen ze achter alle geheimen te komen die het huis verscholen heeft. Elvis & Jones Jeroen van Koningsbrugge Marie-Claire Witlox zelf lezen voorlezen voorleesboek leesboek Van Goor spannend rechercheur politie Amsterdam misdaad doosje schatkaart vorige bewoner droom spionnen huis criminelen aanwijzingen onderzoek spannend boek jeugd schrijfstijl vlot aandacht kinderen verhaal aanrader recensie review Wanneer ze door de schatkaart één van Amsterdams grootste criminelen achtervolgen én hem hele onaardige dingen horen zeggen, besluiten ze papa over alles in te lichten zodat hij een oude misdaad die hiermee in verband staat, op kan lossen. Zou het door de hulp van Elvis en Jones lukken om alle aanwijzingen te onderzoeken en zo de grootste crimineel in de gevangenis te krijgen?

Een heerlijk spannend boek voor de jeugd. Leest makkelijk weg door de grotere letters en de makkelijke schrijfstijl. Het verhaal loopt lekker vlot, waardoor het makkelijk is om je aandacht erbij te houden. Onze oudste zoon heeft het boek zelf gelezen. Daarnaast lees ik het verhaal ook voor aan onze jongere kinderen. Zij vinden het – net als ik – een heel spannend verhaal. Echt een aanrader dus!

Elvis & Jones – Jeroen van Koningsbrugge & Marie-Claire Witlox
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, Van Goor