Ergens onderweg: navigatie voor een vloeiend leven [recensie]

Ergens onderweg Evi Hanssen lifestyle comfortzone stappen roer omgooien willen durven personen Atlantische Oceaan zeilboot tocht belangrijk overpeinzingen reflecties boek schappen nieuwsgierig verhaal boel weken zee ervaring reis benieuwd gemakkelijk vlot stukjes tussendoor lezen handig wachten OV momentje thuis tocht afleiding telefoon afwezig herkenbaar begrijpen essentie leven lopen humor dosis zelfspot aanrader cadeau leesliefhebber recensie review gezelschap wekenlang oppervlakte zeiler eigenwijze kijk papier persoonlijke pittig gekruid dagelijkse dingen liefde teleurstelling passie ambitie gezondheid kinderen goesting bed opmaken navigatie vloeiend leven

Vorig jaar stak Evi met een beperkt gezelschap de Atlantische Oceaan over in een zeilboot. Wekenlang leefde ze op een kleine oppervlakte geïsoleerd van de wereld. Deze unieke ervaring – Evi is helemaal geen zeiler – was voor haar de aanzet om haar soms eigenwijze kijk op het leven op papier te zetten. Met haar persoonlijke maar zeer herkenbare reflecties, pittig gekruid met humor, staat ze stil bij de essentiële dingen van het leven: liefde en teleurstelling, passie en ambitie, gezondheid en kinderen, én de goesting om elke dag je bed op te maken.

Uit je comfortzone stappen, het roer omgooien en gewoon iets totaal anders doen. We willen vaak wel, maar durven niet altijd de stap te zetten. Evi Hanssen stak vorig jaar met een aantal personen de Atlantische Oceaan over met een zeilboot. Een tocht waarin ze ontdekt wat belangrijk is en wat niet. Ergens onderweg is een boek vol overpeinzing en reflecties.

Ergens onderweg

Hoewel ik zelf het boek niet direct uit de schappen gepakt zou hebben, was ik wel erg nieuwsgierig naar het verhaal. Want de boel de boel laten en een paar weken de zee op gaan in een  zeilboot is een unieke ervaring. Hoe het Evi was vergaan op deze reis, daar Ergens onderweg Evi Hanssen lifestyle comfortzone stappen roer omgooien willen durven personen Atlantische Oceaan zeilboot tocht belangrijk overpeinzingen reflecties boek schappen nieuwsgierig verhaal boel weken zee ervaring reis benieuwd gemakkelijk vlot stukjes tussendoor lezen handig wachten OV momentje thuis tocht afleiding telefoon afwezig herkenbaar begrijpen essentie leven lopen humor dosis zelfspot aanrader cadeau leesliefhebber recensie review gezelschap wekenlang oppervlakte zeiler eigenwijze kijk papier persoonlijke pittig gekruid dagelijkse dingen liefde teleurstelling passie ambitie gezondheid kinderen goesting bed opmaken navigatie vloeiend levenwas ik wel benieuwd naar!

Ergens onderweg leest heel gemakkelijk en vlot. Doordat het steeds korte stukjes zijn, is het ook een boek dat ideaal is om tussendoor te lezen. Handig wanneer je ergens moet wachten, met het OV reist of zomaar even in een loos momentje thuis.

Aan de hand van haar tocht over de oceaan, leert Evi zichzelf heel goed kennen. En de alledaagse afleiding – de telefoon – was afwezig. Het is een herkenbaar boek geworden. We hoeven ons niet af te zonderen op de oceaan om te begrijpen wat de essenties van het leven is. We moeten alleen onszelf de tijd geven om er over na te denken. En de dingen die belangrijk zijn in het leven en waar we tegen aan lopen… Die dingen kennen wij allemaal. Door humor en de nodige dosis zelfspot is het heerlijk om in dit boek te lezen.

Absoluut een aanrader en zeker ook een leuk cadeau voor de leesliefhebber!

Ergens onderweg – Evi Hanssen
Lifestyle, paperback, 192 pagina’s, Horizon