Evi praat met paarden [recensie]

Evi praat met paarden Nicolle Christiaanse Zelf Lezen Voorlezen Kluitman pony’s paarden paardenfluisteren verzorgpony’s dieren buren stal verzorgen recensie review

Evi kan met paarden praten. Wie wil dat nu niet?
Evi praat met paarden is het eerste deel in een nieuwe paarden serie. Het écht begrijpen van de dieren staat centraal. Welke paardenfan zou nou niet met zijn lievelingsdier willen kunnen praten?
Evi krijgt nieuwe buren, mét pony’s en paarden. Evi kijkt haar ogen uit als ze ziet dat pony Tommy gewoon los mag rondlopen. Ze noemen hem zelfs de waakpony!

Voor iedereen die dol op paarden, is dit boek van Nicolle Christiaanse een echte aanrader. Evi praat met paarden gaat over een bijzonder paardenmeisje. Evi is niet alleen dol op pony’s en paarden, ze begrijpt hen ook heel erg goed. Ze voelt de dieren heel erg goed aan.

Evi praat met paarden

Wanneer je eenmaal begint met lezen, merk je al snel de bijzondere band die Evi met paarden heeft. Het begint even met een droevig moment, omdat Evi afscheid moet nemen van haar verzorgpony’s Marenka en Duchesse omdat de eigenaren gaan verhuizen. Het meisje loopt daarna een beetje met haar ziel onder de arm. Maar wanneer zij nieuwe buren krijgt die pony’s hebben, is ze erg blij. Misschien kan ze de buren wel helpen met de dieren…

Evi praat met paarden Nicolle Christiaanse Zelf Lezen Voorlezen Kluitman pony’s paarden paardenfluisteren verzorgpony’s dieren buren stal verzorgen recensie review De buren hebben twee paarden en twee pony’s en Evi hoopt alleen maar dat ze hen ook mag helpen met de verzorging van de dieren. De kennismaking is al snel, want wanneer evi ziet dat de nieuwe buurvrouw vergeet de stal van pony Tommy dicht te doen, sprint ze er naar toe. Tot haar verbazing loopt Tommy helemaal niet weg. Maks – de neef van de buurvrouw – legt haar uit dat de stal van Tommy eigenlijk nooit dicht gaat. Het dier mag zelf weten wanneer hij in of uit de stal gaat. En zodra iemand op het erf komt, hinnikt hij. Een echte waakpony!

Evi kan haar geluk niet op als ze hoort dat de buurvrouw het veel te druk heeft. Ze mag Diederik verzorgen, een stevig gebouwde Tinker. Een lief dier, maar zijn humeur lijkt wel heel erg snel om te slaan. Wat zal daar de oorzaak van zijn? De buurvrouw wil haar de kunst van het paardenfluisteren bij brengen, maar Evi heeft dat niet nodig om te ontdekken wat het wisselende humeur van Diederik veroorzaakt. Maar durft ze dat ook te delen met buurvrouw Ina?

Leeservaring:

Het verhaal verloopt vlot en je wordt meegenomen in de wereld van de paarden. Kinderen die dol zijn op deze dieren zullen ongetwijfeld dol zijn op dit verhaal. Het is een mooi boek, zowel om voor te lezen als zelf lezen. Een groot lettertype zorgt ervoor dat het boek prettig te lezen is voor kinderen.

Evi praat met paarden – Nicolle Christiaanse
Zelf Lezen, hardcover, 96 pagina’s, Kluitman