Familiefun [recensie]

Familiefun Marisa Hart hobby Karakter Uitgevers activiteiten gezin sjablonen beloning binnen buiten ideeën anekdote onderwerp benodigdheden stappenplan tip spelvariant hindernisparcours spaghettiworstjes regenboogpizza trilpudding drilpudding inspireren speels tijd voor elkaar ondernemen familieblog Baby, kind en meer cadeauboek spookhuis slaapkamer ijssalon keuken kinderkamer tijdcapsule familiealbum eenvoudige middelen spontaan recensie review

Familiefun is een boek vol creatieve ideeën en activiteiten om samen met je gezin te doen. Een prachtig cadeauboek dat elk gezin zichzelf cadeau zou moeten doen. Marisa Hart geniet grote bekendheid met haar familieblog Baby, Kind & Meer. Zij laat in Familiefun op vrolijke en aanstekelijke wijze zien hoe je de leukste en creatiefste activiteiten met je gezin kunt bedenken en doen. Alle ideeën zijn met eenvoudige middelen en weinig inspanning te realiseren en zijn zonder al te veel voorbereiding spontaan tot uitvoering te brengen.
Tijd met je familie is waardevol en onbetaalbaar. Ervaar het plezier met een zelfgebouwd spookhuis in de kinderkamer, een ijssalon in de keuken, een tijdcapsule, piratenmiddag of een zelf geknutseld familiealbum.

Een kleurrijk boek met originele en creatieve activiteiten (kort en lang) om met het hele gezin te kunnen ondernemen. De vrolijke gezinsfoto’s zorgen voor een lach op je gezicht Familiefun Marisa Hart hobby Karakter Uitgevers activiteiten gezin sjablonen beloning binnen buiten ideeën anekdote onderwerp benodigdheden stappenplan tip spelvariant hindernisparcours spaghettiworstjes regenboogpizza trilpudding drilpudding inspireren speels tijd voor elkaar ondernemen familieblog Baby, kind en meer cadeauboek spookhuis slaapkamer ijssalon keuken kinderkamer tijdcapsule familiealbum eenvoudige middelen spontaan recensie review en zorgt ervoor dat je meteen zin hebt om iets uit dit boek te ondernemen.

Familiefun

De foto’s op de kaft van het boek laten een gezin zien waarbij het plezier duidelijk zichtbaar is. Het plezier straalt van de gezichten af tijdens de activiteiten. De kleurrijke titel is opvallend speels. Deze speelse manier is ook terug te vinden in de inhoud. Het is een overzichtelijke inhoud: Doordeweekse avonturen, Creatieve avonturen, Sportieve avonturen en Grote avonturen. Per onderdeel/hoofdstuk is een opsomming te vinden van activiteiten die onder deze hoofdstukken vallen.

In het voorwoord verteld de schrijfster herkenbare situaties. Dat we erg weinig tijd hebben maar toch wel tijd willen vrij maken voor onze kinderen. Zij wil ons met het boek inspireren om deze tijd met plezier (zonder al te veel kosten) door te brengen.

Familiefun Marisa Hart hobby Karakter Uitgevers activiteiten gezin sjablonen beloning binnen buiten ideeën anekdote onderwerp benodigdheden stappenplan tip spelvariant hindernisparcours spaghettiworstjes regenboogpizza trilpudding drilpudding inspireren speels tijd voor elkaar ondernemen familieblog Baby, kind en meer cadeauboek spookhuis slaapkamer ijssalon keuken kinderkamer tijdcapsule familiealbum eenvoudige middelen spontaan recensie review Wat in het boek meteen opvalt, zijn de grote hoeveelheid en leuke foto’s van een gezin waardoor deze activiteiten gedaan worden.

De activiteiten

Als eerste wordt het hoofdstuk genoemd van de activiteit die besproken wordt. Daarna volgt meestal een leuke anekdote van de schrijfster over het onderwerp. Ze benoemd daarna de benodigdheden en het stappenplan. Soms is in een gekleurde vaandel een tip genoemd en soms wordt ook een spelvariant op de pagina besproken. Door de foto’s is in een oogopslag te zien wat de bedoeling is en hoe het eruit kan zien. Wij vinden dat er erg originele ideeën in voor komen. Niet de standaard knutseldingetjes, maar echt iets creatiefs. Geluidenmemory of een hindernisparcours bijvoorbeeld. Er zijn zowel binnen als buiten activiteiten te vinden in het boek. Het is erg duidelijk omschreven. Onze kinderen vonden het vooral leuk dat er originele ideeën waren genoemd met eten. Spaghettiworstjes, regenboogpizza maken of creatief aan de slag met trilpudding.

Een klein minpuntje vond ik zelf dat de activiteit flessenpost er tussen zat. Ik vind dat in deze tijd (gelet op het milieu), hoe leuk het ook kan zijn, niet kunnen om een glazen fles in de zee te gooien.

Familiefun Marisa Hart hobby Karakter Uitgevers activiteiten gezin sjablonen beloning binnen buiten ideeën anekdote onderwerp benodigdheden stappenplan tip spelvariant hindernisparcours spaghettiworstjes regenboogpizza trilpudding drilpudding inspireren speels tijd voor elkaar ondernemen familieblog Baby, kind en meer cadeauboek spookhuis slaapkamer ijssalon keuken kinderkamer tijdcapsule familiealbum eenvoudige middelen spontaan recensie review Wat het boek erg compleet maakt, zijn de sjablonen die achter in het boek zitten. Bij sommige onderwerpen wordt verwezen naar een knutselsjabloon. Erg handig dat je deze kunt gebruiken. Een scanner en printer zijn hierbij handig, aangezien je anders in het boek moet knippen. De meeste activiteiten zijn voor kinderen tot een jaar of acht.

Erg leuk ook is de tegoedbon die achter in het boek zit. Hiermee kan je een beloning maken wanneer je kindje bijvoorbeeld braaf is gaan slapen of een karweitje heeft gedaan. Wanneer je kindje deze tegoedbon inlevert, krijgt hij/zij een activiteit naar keuze.

Een dik boek vol activiteiten voor het hele gezin die verder gaan dan het ‘normale’ knutselen en die volop ideeën geeft voor binnen en buiten.

Familiefun – Marissa Hart
Hobby, hardcover, 128 pagina’s, Karakter Uitgevers