Fantasia XVI De bewakers van Fantasia [recensie]

Geronimo Stilton – Fantasia XVI De bewakers van Fantasia
Kersverse keizerin Alina heeft het oude imperium nieuw leven ingeblazen met haar harmonieuze manier van regeren. Maar helaas duurt deze vredige periode niet lang; een nieuwe dreiging brengt het magische gebied meteen alweer uit zijn evenwicht. Want in een vergeten rijk heeft het Leger der Onzichtbaren in het geheim een nieuwe aanval beraamd en nu raast er iets afschrikwekkends over Fantasia, dat alles en iedereen op zijn pad van kleur doet verschieten en in gevaar brengt. De Ridder zonder Vrees of Blaam, oftewel Geronimo, wordt ingeschakeld om het samen met Alina, haar trouwe drakentemmer en nog twee bijzondere bondgenoten op te nemen tegen deze venijnige vijand. Lukt het ze hem uit de weg te ruimen voordat Fantasia voor altijd van al zijn schitterende kleuren en geuren beroofd is?

Een veelzijdig leesboek met veel grapjes dat zoveel meer is dan alleen lezen. De elementen die om actie vragen bij de jonge lezer, zorgen voor een geweldig avonturenboek!

Fantasia XVI De bewakers van Fantasia

Fantasia XVI De bewakers van Fantasia keizerin oud imperium leven harmonieuze regeren vredige periode dreiging magisch gebied evenwicht vergeten rijk leger der onzichtbaren geheim aanval afschrikwekkends iedereen pad kleur verschieten gevaar ridder vrees of Blaam geronimo Stilton drakentemmer bondgenoten vijand geroofd kleuren veelzijdig leesboek grapjes lezen elementen actie vragen lezers geweldig avonturenboek bewakers reeks sappiger mozzarella lekkerder brie pittiger gorganzola spannend avontuur boeken leesboeken speelse lay-out lettertype vrolijk illustraties combinatie lust oog elementen geparfumeerde pagina’s heerlijke geuren stank 3D tekeningen speciale bril dimensie dierentekeningen realistischer punten verhaal jongens meisjes personages gekozen variatie goede slechte leesplezier boek bescherming losse kaft zoekspel prent leuk verhaal actie spanning fantasiewereld magisch mysterieus belevenissen sprookjesfiguren Alice witte konijn kapitein haak actief verboden woorden zoeken anagram oplossen perkament boek noteren spelletjes doolhof zoekspellen De Wakkere Muis Zelf Lezen recensie review De bewakers van Fantasia is alweer het 16e boek uit de reeks Fantasia van Geronimo Stilton. Zoals hij zelf zegt: “verhalen sappiger dan mozzarella, lekkerder dan brie en pittiger dan gorgonzola”. In ieder geval weer een spannend, nieuw avontuur!

Zoals we ondertussen weten, zijn boeken van Geronimo niet alleen leesboeken, maar nog zoveel meer… De speelse lay-out en het vrolijke lettertype in combinatie met prachtige illustraties (grote en kleine; soms pagina-vullend) zijn al een lust voor het oog. Bij dit boek komen daarbij ook nog elementen voor zoals de geparfumeerder pagina’s met heerlijke geuren (bijvoorbeeld zoet als snoep), maar ook verschrikkelijke stank. De 3D illustraties die je met de speciale bril kunt zien, zorgen letterlijk en figuurlijk voor een extra dimensie. Fantasia XVI De bewakers van Fantasia keizerin oud imperium leven harmonieuze regeren vredige periode dreiging magisch gebied evenwicht vergeten rijk leger der onzichtbaren geheim aanval afschrikwekkends iedereen pad kleur verschieten gevaar ridder vrees of Blaam geronimo Stilton drakentemmer bondgenoten vijand geroofd kleuren veelzijdig leesboek grapjes lezen elementen actie vragen lezers geweldig avonturenboek bewakers reeks sappiger mozzarella lekkerder brie pittiger gorganzola spannend avontuur boeken leesboeken speelse lay-out lettertype vrolijk illustraties combinatie lust oog elementen geparfumeerde pagina’s heerlijke geuren stank 3D tekeningen speciale bril dimensie dierentekeningen realistischer punten verhaal jongens meisjes personages gekozen variatie goede slechte leesplezier boek bescherming losse kaft zoekspel prent leuk verhaal actie spanning fantasiewereld magisch mysterieus belevenissen sprookjesfiguren Alice witte konijn kapitein haak actief verboden woorden zoeken anagram oplossen perkament boek noteren spelletjes doolhof zoekspellen De Wakkere Muis Zelf Lezen recensie review Vooral de dierentekeningen lijken door het 3D-effect nog realistischer. Al deze extra punten zorgen ervoor dat kinderen dit boek geweldig zullen vinden, naast het feit dat het een erg leuk verhaal is voor zowel jongens als meisjes (vanaf ongeveer acht jaar). Geronimo heeft de personages goed gekozen, want ook hierin zijn zowel jongens als meisjes personages te vinden. Ook is er genoeg variatie tussen goede en slechte personages.

Meer dan lezen…

Het dikke boek zorgt voor veel uren leesplezier, waarbij de extra elementen er zeker voor zorgen dat het boek vaker uit de kast gepakt zal worden. Daarbij krijgt het stevige boek extra bescherming van de kleurrijke losse kaft. Wij vonden het zoekspel (illustratie) erg leuk. Het verhaal zelf bevat veel avontuur, actie en spanning waarbij de fantasiewereld (het heet niet voor niets Fantasia) zorgt voor magische en mysterieuze belevenissen. Ook zul je een aantal bekende sprookjesfiguren ontmoeten, zoals Alice en het witte konijn, kapitein Haak, etc.

Fantasia XVI De bewakers van Fantasia keizerin oud imperium leven harmonieuze regeren vredige periode dreiging magisch gebied evenwicht vergeten rijk leger der onzichtbaren geheim aanval afschrikwekkends iedereen pad kleur verschieten gevaar ridder vrees of Blaam geronimo Stilton drakentemmer bondgenoten vijand geroofd kleuren veelzijdig leesboek grapjes lezen elementen actie vragen lezers geweldig avonturenboek bewakers reeks sappiger mozzarella lekkerder brie pittiger gorganzola spannend avontuur boeken leesboeken speelse lay-out lettertype vrolijk illustraties combinatie lust oog elementen geparfumeerde pagina’s heerlijke geuren stank 3D tekeningen speciale bril dimensie dierentekeningen realistischer punten verhaal jongens meisjes personages gekozen variatie goede slechte leesplezier boek bescherming losse kaft zoekspel prent leuk verhaal actie spanning fantasiewereld magisch mysterieus belevenissen sprookjesfiguren Alice witte konijn kapitein haak actief verboden woorden zoeken anagram oplossen perkament boek noteren spelletjes doolhof zoekspellen De Wakkere Muis Zelf Lezen recensie review Fantasia is zoveel meer dan lezen. Je wordt actief aan de slag gezet door verboden woorden te zoeken door heel het boek en een anagram op te lossen, zodat je dit op het Plezierig Perkament achter in het boek kunt noteren. Ook zijn er meer dan genoeg spelletjes te vinden: doolhof en zoekspellen.

Fantasia XVI De bewakers van Fantasia – Geronimo Stilton
Zelf Lezen, hardcover, 224 pagina’s, De Wakkere Muis