Francien laat je tieten nog eens zien [recensie]

Francien laat je tieten nog eens zien Francien Regelink Blossom Books waargebeurd Young Adult vijftiende foto borsten jongen verliefd vakantie kopieën school verschijnen aangeschoven programma’s Een Vandaag RTL Boulevard (shame)sexting praten gastlessen middelbare scholen persoonlijke verhaal benadrukken schuld ongevraagd gedeeld leuk sociale media verspreid relevanter blote borsten offline leven verspreiding lezen pubers herkenbaar computer stam generatie internet vijftien levensverhaal moment vierde levensjaar jeugd vaart verhaal onderwerp actueler stilgestaan impact regelgeving kanttekening leuk goed tegenstrijdig lastig punt misbruik persoonlijk uitgebreider besproken onderwerp middelbare scholen schoolbibliotheek initiatieven scholen docenten start recensie review

Francien Regelink stuurde op haar vijftiende een foto van haar borsten naar de jongen op wie ze verliefd was. Na de vakantie hingen er kopieën door de hele school. Sinds het verschijnen van ‘Francien laat je tieten nog eens zien’ in 2016, is Francien regelmatig aangeschoven in programma’s als Een Vandaag en RTL Boulevard om over (shame)sexting te praten en geeft ze gastlessen op middelbare scholen. Met haar persoonlijke verhaal wil ze vooral benadrukken dat het nooit jouw schuld is als foto’s ongevraagd worden gedeeld en dat sexting ook heel leuk is. In een tijd waarin foto’s via sociale media nog sneller verspreid kunnen worden, is dit boek relevanter dan ooit.

In 2016 verscheen Francien laat je tieten nog eens zien voor het eerst. Toen zij een foto van haar blote borsten naar een jongen stuurde, speelde het leven zich vooral offline af. Ze vertelt over haar leven én wat de verspreiding van de foto met haar heeft gedaan. Het boek is drie jaar niet verkrijgbaar geweest, maar is nu opnieuw verschenen. Dit keer bij Blossom Books. In de tussentijd is Francien ook tot een ander inzicht gekomen: ze legt de schuld niet langer bij zichzelf.

Francien laat je tieten nog eens zien

Wanneer je begint met lezen, leer je eerst Francien goed kennen. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van hoe haar leven er op dat moment uit zag. Op deze manier krijgen overigens de pubers van nu ook een goed beeld van het – toen nog grotendeels offline – leven. Zelf vond ik het wel aardig herkenbaar, met één grote enkele computer thuis. Alleen Francien laat je tieten nog eens zien Francien Regelink Blossom Books waargebeurd Young Adult vijftiende foto borsten jongen verliefd vakantie kopieën school verschijnen aangeschoven programma’s Een Vandaag RTL Boulevard (shame)sexting praten gastlessen middelbare scholen persoonlijke verhaal benadrukken schuld ongevraagd gedeeld leuk sociale media verspreid relevanter blote borsten offline leven verspreiding lezen pubers herkenbaar computer stam generatie internet vijftien levensverhaal moment vierde levensjaar jeugd vaart verhaal onderwerp actueler stilgestaan impact regelgeving kanttekening leuk goed tegenstrijdig lastig punt misbruik persoonlijk uitgebreider besproken onderwerp middelbare scholen schoolbibliotheek initiatieven scholen docenten start recensie review stam ik nog uit de generatie dat wij geen internet hadden toen ik vijftien was.

Hoewel ik het levensverhaal leuk vond om te lezen, vond ik dat er toch veel verhaal om heen was geschreven. Op bladzijde 78 komt pas het moment dat Francien de foto maakt. Dan hoor je een tijdje niets over de foto en twee hoofdstukken verder lekt de foto uit. Ik had verwacht dat het wat meer over de tijd van de foto zou gaan en wat minder over haar leven daarvoor. Het boek begint bij haar vierde levensjaar, wat ik niet echt relevant vond. Ik kan mij voorstellen dat de jeugd van nu daardoor ook wat vaart mist in het verhaal.

Het onderwerp is actueler dan ooit, dus ik vind het mooi dat dit boek weer verkrijgbaar is. Er wordt ook even stilgestaan bij hoe snel de verspreiding nu zou kunnen gaan. En de bijbehorende impact. Ook regelgeving toen versus nu wordt kort besproken.
Kleine kanttekening: Francien geeft ook aan dat sexting ook heel leuk is en dat het vaak gewoon goed gaat. Voor de jeugdige leeftijd vind ik dat een beetje een tegenstrijdig en lastig punt. Want je weet van te voren nooit of het goed gaat of niet en ook al voelt het nu goed, er kan altijd misbruik van worden gemaakt. Persoonlijk vind ik dat dit wel wat uitgebreider besproken kon worden.

Het onderwerp (shame) sexting is belangrijk en alleen daarom vind ik dat dit boek zeker op alle middelbare scholen in de schoolbibliotheek zou moeten staan. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven die het verhaal van sexting op scholen bespreekbaar maken. Wanneer docenten dit zelf willen doen, kan dit boek een mooie start hiervan zijn.

Francien laat je tieten nog eens zien (▶Bol.com) – Francien Regelink
Young Adult / Waargebeurd, paperback, 232 pagina’s, Blossom Books

* Deze recensie verscheen eerder al in juli 2022 op deze site.