Een Frozen hart [recensie]

Een Frozen hart Elizabeth Rudnick film Frozen Disney Van Goor recensie review aandacht geschreven boek film persoonlijk verwachten vernieuwend verhaal lezen teleurstelling filmscript hoop compleet verrassen gebeurtenissen bekende verhaal Frozen fans sprookje doelgroep Young Adult boeken wendingen vlot geschreven sfeer dromen

Een Frozen hart Elizabeth Rudnick film Frozen Disney Van Goor recensie review aandacht geschreven boek film persoonlijk verwachten vernieuwend verhaal lezen teleurstelling filmscript hoop compleet verrassen gebeurtenissen bekende verhaal Frozen fans sprookje doelgroep Young Adult boeken wendingen vlot geschreven sfeer dromenAnna heeft het grootste deel van haar jeugd afgezonderd van de wereld in stilte doorgebracht. Haar ouders zijn omgekomen bij een ongeluk en haar zus Elsa – de enige persoon die haar een greintje liefde had kunnen – tonen is koud en afstandelijk. Wanneer de knappe prins Hans naar de stad komt voor de kroning van Elsa valt Anna meteen als een blok voor hem. Maar Hans heeft weinig goeds in de zin. Wanneer het oppervlakkige laagje van vriendelijkheid wegsmelt, vindt Anna eindelijk de liefde waar ze altijd bij haar zus naar op zoek was geweest.

Een Frozen hart  wekte in eerste instantie vooral de aandacht van mijn dochter. Het viel haar op dat Frozen op dezelfde wijze was geschreven als de voor haar bekende Disney film. Toen ze hoorde dat dit een boek was dat over deze film ging, was ze verrast. Persoonlijk wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Is dit gewoon de film in boekvorm of blijkt het een vernieuwend verhaal te zijn dat alleen licht gebaseerd is op de film Frozen?

Een Frozen hart

Zodra ik begin te lezen voel ik een beetje een teleurstelling opkomen… Ik heb het gevoel dat ik het filmscript aan het lezen ben. Langere tijd heb ik echter de hoop dat Een Frozen hart mij compleet gaat verrassen. Helaas blijft dit uit. Her en der zijn stukjes uit de film weggelaten of wordt er een iets andere insteek belicht van de gebeurtenissen, het meeste blijft vooral bij het bekende verhaal. Een boek voor echte Frozen fans dus, die geen genoeg kunnen krijgen van dit sprookje…

Hoewel ik niet tot de doelgroep hoor, vind ik veel Young Adult boeken wel erg leuk om te lezen. Dat Een Frozen hart mij niet veel doet, komt vooral door het feit dat ik het idee blijf houden dat ik de film aan het lezen ben. Wat meer verrassingen of andere wendingen in het verhaal hadden mij meer aangesproken, maar echte Frozen-fans zouden dan waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Voor wie het verhaal van Disney’s Frozen wil lezen, is dit absoluut het perfecte boek!

Schrijfstijl

Het verhaal is vlot geschreven en leest eigenlijk als vanzelf. Het voelt gewoon een beetje als de film, dus wat dat betreft zit het qua schrijfstijl en sfeer wel goed. Als je begint te lezen zonder dat je het idee hebt dat je totaal verrast gaat worden als je de film hebt gezien, is het een heerlijk boek om bij weg te dromen.

Bekijk op Bol.com logoEen Frozen hart – Elizabeth Rudnick
Young Adult, paperback, 256 pagina’s, Van Goor