Gouden Paarden: Vidar wil dansen [recensie]

Gouden paarden: Vidar wil dansen Christine Linneweever Zelf Lezen Kluitman paarden fjord werkpaard dressuur bossen lappenmand kleindochter zorgen pony boekenreeks recensie review

Vidar wil dansen is alweer de elfde titel in de zeer succesvolle Gouden Paarden¬serie. Vidar, de fjord, werkt met zijn baas Steven in de bosbouw, maar hij vindt het bomen slepen vreselijk; het is zwaar en steeds hetzelfde. Hij zou zo graag willen dansen als een dressuur pony! Volgens zijn moeder is hij absoluut niet geschikt voor dressuur. Vidar moet zijn droom opgeven en schikt zich in zijn lot als werkpaard. Totdat baas Steven een ongeluk krijgt en zijn been breekt. Stevens kleindochter Fay moet zolang voor Vidar zorgen, ook al vindt ze hem maar een lomp en dik beest en heeft ze daar absoluut geen zin in. Gaandeweg leren Fay en Vidar elkaar beter kennen… Als Steven is hersteld, moet Vidar weer terug naar het bos, maar kunnen Fay en hij nu nog zonder elkaar?

Persoonlijk kennen wij de Gouden Paarden boekenreeks nog niet, maar verhalen waar deze edele dieren de hoofdrol in spelen bevallen hier in huis wel. Tijd om maar eens kennis te maken met deze serie en hopen dat het geen probleem is dat we bij het elfde deel beginnen.

Gouden Paarden: Vidar wil dansen

Zodra je begint met lezen ontdek je dat Vidar een echt werkpaard is. Hij werkt samen met zijn baas Steven in de bossen. Steven zaagt de bomen om, Vidar moet deze dan verslepen Gouden paarden: Vidar wil dansen Christine Linneweever Zelf Lezen Kluitman paarden fjord werkpaard dressuur bossen lappenmand kleindochter zorgen pony boekenreeks recensie review en doet dus het zware werk. Het is zwaar werk en elke dag is hetzelfde. Het getrek aan boomstammen past helemaal niet bij Vidar… Deze fjord wil niets liever dan dansen als een echte dressuur pony. Maar zijn moeder zegt dat hij daar absoluut niet geschikt voor is. Moet Vidar zich dan maar neerleggen bij zijn lot?

Wanneer Steven in de lappenmand komt, zorgt kleindochter Fay voor de fjord. Maar of dat een goed teken is? De eerste indruk die Vidar heeft van het meisje is in ieder geval niet goed: Fay noemt hem dik! Ze giechelt er ook nog eens bij. Fay droomt al tijden van een eigen pony en nu mag ze voor Vidar zorgen. Voor het meisje hangt er veel van af: wanneer ze haar moeder laat zien dat ze prima in staat is om voor een pony te zorgen, krijgt ze er zelf eentje. Maar eerst moet ze tijdens de herstelperiode van haar opa goed zorgen voor deze fjord. Mar hoe zorgt ze er nu voor dat Vidar fit genoeg blijft, zodat hij weer aan het werk kan als Steven weer beter is?

Het boek duikt meteen in het leven van Vidar. Ook al maakt het boek deel uit van een serie, je kunt het prima afzonderlijk lezen. Het verhaal is beeldend geschreven: je ziet de fjord trekkend aan de boomstammen gewoon voor je. Hiermee zullen kinderen zich een duidelijk beeld vormen van het leven van Vidar. Waanneer Vidar naar Fay toe gaat, is het hartverwarmend om te zien hoe langzaamaan de band groeit tussen die twee.

Gouden Paarden: Vidar wil dansen – Christine Linneweever
Zelf Lezen, hardcover, 224 pagina’s, Kluitman