Hallo, hallo, wie brult daar zo? [recensie]

Kleintje Beer schrikt. Is het Leeuw, of Krokodil, of Koe, of Aap?
Allemaal vinden ze dat ze het mooiste lawaai maken.
‘Nee!’ fluistert Kleintje Beer. ‘Luister maar… het komt van dáár!’
‘Hallo, hallo… wie brult daar zo?’

Een vrolijk prentenboek over Kleine Beer die op zoek gaat naar wie of wat er zo brult. Ben je ook zo nieuwsgierig? Ga dan mee op zoek!

Hallo, hallo, wie brult daar zo?

Wat meteen opvalt bij dit prentenboek is de kaft die enigszins zacht aanvoelt maar wel hardcover is. De illustraties die je op de kaft ziet, zijn kenmerkend voor heel het boek. Ze zijn kleurrijk en erg amusant getekend. Vanaf de eerste pagina worden kinderen nieuwsgierig, want je wil toch echt graag weten wie of wat dat geluid maakt.

Hallo hallo wie brult daar zo Harmen van Straaten prentenboek Leopold combinatie kleurrijk grappig illustraties tekst amusant verhaal schrijver regels terugkomen meelezen zeggen herhaling kinderen prenten kast handig broertje zusje speelse manier geluiden baby beer ontdekt zoektocht huis opvalt kaft hardcover Zacht illustraties kenmerkend boek pagina nieuwsgierig brul fluistert recensie review Het verhaal gaat over Kleine Beer die geschreeuw hoort en zich afvraagt van wie dat geluid afkomstig is. Hij gaat op zoek. Telkens als hij denkt dat hij het ontdekt heeft, maar het toch niet is, neemt hij degene mee op zoektocht. Aan het einde van het boek heeft hij het ontdekt. Misschien heb jij het ook wel eens gehoord in je huis.

Dit prentenboek is zeer handig voor kinderen die een broertje of zusje krijgen. Ze worden op een speelse manier voorbereidt op geluiden die een baby (in dit geval een baby beer) kan maken.

De combinatie van de kleurrijke en grappige illustraties met de tekst zorgen voor een amusant verhaal. Doordat de schrijver ook een aantal regels op alle pagina’s terug laat komen, kan het kindje deze al snel zelf ‘meelezen’ (zeggen) omdat het zo vaak herhaald is. Het is niet alleen het verhaal dat kinderen aanspreekt, maar zeker ook de prenten. Er is zoveel te zien. Dit prentenboek wordt vast en zeker vaker uit de kast gehaald om te lezen.

Hallo, hallo, wie brult daar zo? – Harmen van Straaten
Prentenboek, hardcover, 24 pagina’s, Leopold