Het Chalet [recensie]

Het Chalet Suzanne Vermeer A.W. Bruna Thriller vakantiethriller winterthriller IJsland Peru vakantie emigreren Bed & Breakfast vriendinnen trekpleisters landschap ontspannen verdwijning recensie review

Het Chalet Suzanne Vermeer A.W. Bruna Thriller vakantiethriller winterthriller IJsland Peru vakantie emigreren Bed & Breakfast vriendinnen trekpleisters landschap ontspannen verdwijning recensie review Hartsvriendinnen Annelies en Sara kennen elkaar al sinds de basisschool. Annelies en haar man Wim willen graag kinderen, maar het lukt Annelies niet om zwanger te worden. Hoe meer mislukte pogingen, hoe verbetener Annelies wordt. Wanneer Wim in een dronken bui vreemdgaat is dat voor Annelies een teken dat ze hun leven drastisch om moeten gooien: zij en Wim vertrekken naar IJsland om daar een Bed & Breakfast te beginnen.

Een wat oudere winterthriller van Suzanne Vermeer. Dit keer een verhaal over twee hartsvriendinnen, waarvan één na een moeilijke tijd emigreert naar IJsland om daar een B & B te beginnen. Wanneer Sara haar vriendin daar gaat opzoeken, ontdekt ze dat ze haar vriendin minder goed kent dan ze altijd had gedacht. Bovendien gebeuren er vreemde dingen in het afgelegen gebied van de Bed & Breakfast. Zo is er duidelijk iets aan de hand met het kamermeisje. En dan verdwijnt ze ook nog eens plotseling…

Het Chalet

Een spannend begin met een cursief gedrukte tekst die vertelt over een lichaam dat in de sneeuw ligt. Wat er precies aan de hand is, krijg je als lezer natuurlijk nog niet te lezen, maar de nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt.
Daarna begint het verhaal in september 2000 tijdens een vakantie naar Peru van de twee vriendinnen Annelies en Sara. Tijdens deze vakantie ontmoet Annelies haar nieuwe vlam Wim, waarmee ze later is getrouwd. Daarna neem je een sprong in de tijd en beland je in 2008 en al snel gaat er weer een jaar voorbij. Het verhaal is logisch opgebouwd en deze sprongen zorgen ervoor dat je begrijpt wat er allemaal vooraf is gegaan. Maar het duurt dus wel even voordat je daadwerkelijk in IJsland belandt. Daar begint het avontuur eigenlijk pas echt.

De vakantiethrillers van Suzanne Vermeer lezen lekker weg. Er zit wat spanning in, maar het is niet zenuwslopend. Gewoon lekker ontspannen lectuur waar je niet te veel bij na hoeft te denken. Zelf vond ik het leuk om de herkenbare plaatsen in IJsland tegen te komen. Doordat ik daar zelf ben geweest, leeft het toch net even iets meer. Maar ook zonder deze persoonlijke reiservaring, wordt je als lezer wel meegenomen en zie je de trekpleisters en uitgestreken landschap voor je.

Tijdens het lezen zijn er twee stukken tekst. Het verhaal wordt afgewisseld met hoofdstukken die cursief gedrukt zijn. In deze dagboekverhalen schrijft iemand iets van zich af. Daardoor voel je dat er iets staat te gebeuren en dat deze persoon nog altijd in de buurt is. De twee teksten sluiten naadloos op elkaar aan en door de cursieve druk is het altijd direct duidelijk dat je een dagboekfragment aan het lezen bent.

Het Chalet – Suzanne Vermeer
Thriller, paperback, 296 pagina’s, A.W. Bruna