Het doorboorde hart [recensie]

Het doorboorde hart Amélie Nothomb roman Xander Uitgevers moederliefde liefdeloos meeslepend verdrietig aandacht broeertje zusje vader opa oma verrassend recensie review

Marie is het mooiste meisje van het dorp. Lang, slank en blond, door iedereen aanbeden. Als de knapste en slimste jongen ook nog smoorverliefd op haar wordt, kan ze haar geluk niet op. Ze trouwen en krijgen een dochter, Diane, die nog veel knapper is dan haar moeder. Marie is zo jaloers op Dianes schoonheid dat ze haar kind geen blik waardig gunt. Diane voelt zich afgedankt en wordt verscheurd door verdriet. Het doorboorde hart is een pijnlijk en prachtig verhaal over een leven zonder moederliefde en hoe dit je voor het leven tekent. Vlijmscherp, humoristisch en treffend, zoals alleen Nothomb dat kan.

De illustratie op de voorkant zou mij niet aanzetten om het boek te kopen. Het ziet er heftig uit, maar de rode en groene figuren worden later herkenbaar door het verhaal.

Het verhaal zelf trok mij wel en zorgde ervoor dat ik het boek moeilijk weg kon leggen. Het is een verhaal wat makkelijk te lezen is en mede daardoor kom je al snel in het verhaal. Ik leefde echt mee met Diane, de dochter van Marie. Het einde is erg verrassend.

Het doorboorde hart

Dit boek omschrijft het leven van Diane, de prachtige en slimme dochter van Marie. Marie is een jaloerse vrouw en moeder, die haar oudste dochter geen aandacht gunt en daardoor ook niet geeft. Het jongere broertje van Diane krijgt wel veel aandacht en liefde. Diane denkt dat het komt omdat hij een jongen is. Wanneer ze ook een zusje krijgt, ziet zij dat ook dat meisje de aandacht en liefde krijgt die zij zo graag had willen hebben. Gelukkig zien haar opa en oma haar liefdeloze leven ook. Zij krijgt de liefde en aandacht die ze nodig heeft, wel bij hen. Hierdoor groeit zij voornamelijk op bij opa en oma. De vader van Diane houdt zich op de achtergrond. Hij ziet wel dat ze geen band heeft met haar moeder en vindt het prima dat Diane bij haar opa en oma gaat wonen.
Diane lijkt met het ontbreken van de moederliefde goed om te kunnen gaan en gaat haar eigen leven leiden. Dat gaat haar goed af. Maar is dat ook echt zo?

Een meeslepend verhaal met soms verdrietige en harde situaties. Het boek heeft een erg verrassend einde….

Het doorboorde hart – Amélie Nothomb