Het grote goede manieren boek [recensie]

Het grote goede manieren boek Nathalie Depoorter het grote goedemanierenboek zelf lezen Clavis hoofdstukken privacy theorie praktijk kids grappig vragen zeggen herkenbaar apesaai voetnoten grappig manieren besproken echte leven kind aandacht schrijfster twee woorden spreken netjes volwassenen onderwerpen oplossing landen hilarisch tafel Nederlandse kindjes etiquette uitleg illustraties tekeningen duidelijk recensie review

Een helder en hilarisch etiquetteboek, dat precies laat zien hoe het wel (en hoe het niet) moet. Voor nette heren en dames vanaf 8 jaar.
Je netjes gedragen is nog erger dan naar school gaan: je mag bijna niets, maar je moet van alles, het is afgrijselijk moeilijk en nooit goed genoeg, alles moet altijd zus en nooit zo. Gelukkig is er dit goedemanierenboek, zodat zelfs jij je deftig kunt gedragen aan tafel, op school en in het verkeer. En dat eindelijk ook aan je ouders kunt leren …

Het grote goede manieren boek Nathalie Depoorter het grote goedemanierenboek zelf lezen Clavis hoofdstukken privacy theorie praktijk kids grappig vragen zeggen herkenbaar apesaai voetnoten grappig manieren besproken echte leven kind aandacht schrijfster twee woorden spreken netjes volwassenen onderwerpen oplossing landen hilarisch tafel Nederlandse kindjes etiquette uitleg illustraties tekeningen duidelijk recensie review Het grote goede manieren boek is een boek waarin de etiquette uitgelegd wordt aan kinderen. Dit gebeurd aan de hand van veel humor en leuke kleurrijke illustraties. Een heerlijk boek om aan kinderen te geven wanneer ze soms wat manieren bijgebracht moeten worden.

Het grote goede manieren boek

De kaft toont al veel grappige illustraties die besproken worden in het boek. Een vrouw die een windje laat of een oude nukkige vrouw met een net zo vriendelijk hondje. De schrijfster van dit boek weet precies hoe je een kind de saaie etiquette kunt leren, namelijk met ontzettend veel humor. Dit komt dan ook veelvuldig voor.

Het boek is ingedeeld in 15 hoofdstukken waardoor het erg overzichtelijk is. Deze hoofdstukken zijn de onderwerpen die besproken worden van de etiquette. Uiteraard wordt als eerste uitgelegd wat etiquette eigenlijk is.

Oeps… Herkenbaar?

Sommige van deze manieren zijn geschreven zodat volwassenen soms voor schut gezet worden, waardoor het voor kinderen natuurlijk erg leuk is. Je mag bijvoorbeeld niet van tafel lopen als kind, maar volwassenen doen dit met regelmaat wél ! Servetjes halen, water uit de koelkast, etc. Ook wordt er besproken hoe kinderen uit andere landen eten. Het grote goede manieren boek Nathalie Depoorter het grote goedemanierenboek zelf lezen Clavis hoofdstukken privacy theorie praktijk kids grappig vragen zeggen herkenbaar apesaai voetnoten grappig manieren besproken echte leven kind aandacht schrijfster twee woorden spreken netjes volwassenen onderwerpen oplossing landen hilarisch tafel Nederlandse kindjes etiquette uitleg illustraties tekeningen duidelijk recensie review Dan blijkt dat de Nederlandse kindjes het helemaal niet zo slecht hebben aan tafel. Denk aan de lastige houten stokjes waarmee rijst gegeten moet worden. De tekeningen bij dit hoofdstuk zijn hilarisch.

Ook wordt aandacht besteed aan ‘met twee woorden spreken’. De schrijfster laat op een grappige manier zien dat niet alle woorden (ook al zijn het er twee) netjes zijn. En wat moet je als kind doen als volwassenen heel lang praten over saaie onderwerpen!? In dit boek vind je de oplossing!

Vooral het hoofdstuk over privacy (theorie én praktijk) vonden de kids hier erg grappig. Er wordt daarin duidelijk gemaakt dat je niet alles mag vragen of mag zeggen. Dit was erg herkenbaar voor ze. In het boek wordt gewaarschuwd dat de bronnenlijst apesaai is en voetnoten erg grappig zijn. De manieren die besproken worden, sluiten goed aan bij het echte leven. Een ‘must’ voor ieder kind!

Het grote goede manieren boek – Nathalie Depoorter
Zelf Lezen, hardcover, 114 pagina’s, Clavis