Het kleine huis bij de rivier [recensie]

Familie rivier zwemmen klimmen perenbomen oever gevaarlijker smalle dijk verkeer rakelings huizen vrachtwagen slaapkamer verhaal liefdevolle warme familie vriendschappelijke band jongen meisje neef nicht avontuurlijke spannende belevenissen aanwezig verhaal schrijfstijl vlot enigszins verwarrend afloop verhaal lazen begin plek meeslepend gezorgd moeilijk weg leggen thema Het kleien huis bij de rivier duidelijk vriendschap liefdevol beiden huisje wonen Oude Rijn beleven zien buiten schrijfster plezier opleveren loop fijne plek beeld moeder vluchteling verliefd vader oom team samen familieband hoofdstukken overzien illustraties spannend ongeluk humor Selma Noort lach gezicht jongens meisjes jaar zelf lezen leopold recensie review

Joes en Amber wonen met hun familie aan de rivier. Ze zwemmen erin en ze klimmen in de perenbomen die langs de oever staan. Maar het wordt steeds gevaarlijker om op de smalle dijk te wonen. Het verkeer rijdt rakelings langs de huizen, en op een dag rijdt een grote vrachtwagen recht op Joes’ slaapkamer af…

Een mooi verhaal over de liefdevolle, warme familie en een fijne vriendschappelijke band tussen een jongen en een meisje (neef en nicht) waarbij avontuurlijke en spannende belevenissen volop aanwezig zijn.

Het kleine huis bij de rivier

Het duurde even voordat we in het verhaal zaten. De schrijfstijl is erg vlot dus daar lag het niet aan. Het was voor ons enigszins verwarrend omdat we eerst min of meer de afloop van het verhaal lazen en dan pas het begin. Daarna valt alles meteen weer op z’n plek en is het een goed te volgen en zeer meeslepend verhaal. Het heeft er bij ons voor gezorgd dat we het moeilijk weg konden leggen.

Familie rivier zwemmen klimmen perenbomen oever gevaarlijker smalle dijk verkeer rakelings huizen vrachtwagen slaapkamer verhaal liefdevolle warme familie vriendschappelijke band jongen meisje neef nicht avontuurlijke spannende belevenissen aanwezig verhaal schrijfstijl vlot enigszins verwarrend afloop verhaal lazen begin plek meeslepend gezorgd moeilijk weg leggen thema Het kleien huis bij de rivier duidelijk vriendschap liefdevol beiden huisje wonen Oude Rijn beleven zien buiten schrijfster plezier opleveren loop fijne plek beeld moeder vluchteling verliefd vader oom team samen familieband hoofdstukken overzien illustraties spannend ongeluk humor Selma Noort lach gezicht jongens meisjes jaar zelf lezen leopold recensie review Het thema van Het kleine huis bij de rivier is duidelijk: familie en vriendschap. Joesef (ook wel Joes) heeft een liefdevolle familie om hem heen en trekt veel op met zijn nichtje Amber. Ze wonen beiden in een huisje aan de dijk van de Oude Rijn. Aangezien er veel te beleven en veel te zien is, zijn ze veel buiten bij de rivier te vinden. Het is fijn dat de schrijfster benadrukt dat het buiten zijn zo avontuurlijk kan zijn en veel plezier kan opleveren. Toch komt ook naar boven dat er in de loop de jaren veel kan veranderen op deze fijne plek.

Al in het begin van het boek krijg je een goed beeld van de familie. De moeder van Joes is een vluchteling en werd verliefd op Walter (de vader van Joes). Aan de dijk wonen ook zijn oom Jordan en nichtje Amber. Joes en Amber zijn een goed team samen en hebben een sterke vriendschappelijke band. Ook de warme familieband is goed voelbaar bij de lezer.

Het verhaal is ingedeeld in korte hoofdstukken. Het is dus goed te overzien; hoewel kinderen dit boek waarschijnlijk moeilijk weg kunnen leggen. De zwart-wit illustraties die af en toe in het boek zijn geplaatst, vullen het verhaal goed aan. De belevenissen zijn avontuurlijk, maar ook zeker spannend (zeker na het ongeluk). De humor die Selma Noort in het boek verwerkt zorgen regelmatig voor een lach op je gezicht. Kortom een mooi boek voor jongens en meisjes vanaf ongeveer negen jaar.

Het kleine huis bij de rivier – Selma Noort
Zelf Lezen, hardcover, 208 pagina’s, Leopold