Het meisje dat de wereld veranderde [recensie]

Het meisje dat de wereld veranderde Machiel Hoek gelukkig wereld opa geheim leven ontdekken ontdekkingsreis angsten geconfronteerd langzaam cover titel nieuwsgierig lezen vlot geboeid vraagstukken gebeurtenissen wonder tevreden dag hoofdpersonen kleindochter reis opdrachten nadenken doel bijzonder filosofie plezier onderwerp behapbaar speels genre De wereld van Sofie leeservaring speelse bandering levensvragen toegankelijk kracht ervaren nadenkt vraag vertellen tong Paris Books recensie review

Lisa is niet zo gelukkig. Ze voelt zich alleen en het lijkt alsof de wereld tegen haar is. Als haar opa dit hoort, weet hij dat de tijd is gekomen om haar het geheim van het leven te laten ontdekken. Opa neemt Lisa mee op een ontdekkingsreis waarin ze regelmatig met haar angsten wordt geconfronteerd. Langzaam groeit bij Lisa het gevoel dat er iets niet klopt. Draagt opa zélf ook nog een geheim met zich mee? Op het moment dat ze daarachter komt, verandert alles.

Het meisje dat de wereld veranderde Machiel Hoek gelukkig wereld opa geheim leven ontdekken ontdekkingsreis angsten geconfronteerd langzaam cover titel nieuwsgierig lezen vlot geboeid vraagstukken gebeurtenissen wonder tevreden dag hoofdpersonen kleindochter reis opdrachten nadenken doel bijzonder filosofie plezier onderwerp behapbaar speels genre De wereld van Sofie leeservaring speelse bandering levensvragen toegankelijk kracht ervaren nadenkt vraag vertellen tong Paris Books recensie reviewRecensie:
De titel en de cover intrigeren mij en maakt dat ik nieuwsgierig het boek open sla. Zodra ik begin te lezen, merk ik dat het verhaal vlot geschreven is en je als lezer geboeid houdt door vraagstukken en gebeurtenissen. Geen wonder dat ik de volgende dag het boek al tevreden dicht kon slaan.

Het meisje dat de wereld veranderde

Lisa en haar opa zijn de hoofdpersonen in Het meisje dat de wereld veranderde. Wanneer Lisa’s opa hoort dat zijn kleindochter helemaal niet zo gelukkig is, neemt hij haar mee op een speciale reis. Door middel van opdrachten laat hij Lisa nadenken over het leven. Het doel van deze bijzondere reis is om het geheim van het leven te ontdekken.

Je hoeft helemaal niet zo van filosofie te houden om dit boek met plezier te lezen. Het is zo geschreven dat het onderwerp behapbaar en speels wordt gebracht. Qua genre kun je het vergelijken met bijvoorbeeld het boek De wereld van Sofie.

Het meisje dat de wereld veranderde Machiel Hoek gelukkig wereld opa geheim leven ontdekken ontdekkingsreis angsten geconfronteerd langzaam cover titel nieuwsgierig lezen vlot geboeid vraagstukken gebeurtenissen wonder tevreden dag hoofdpersonen kleindochter reis opdrachten nadenken doel bijzonder filosofie plezier onderwerp behapbaar speels genre De wereld van Sofie leeservaring speelse bandering levensvragen toegankelijk kracht ervaren nadenkt vraag vertellen tong Paris Books recensie reviewLeeservaring

Vlot geschreven en door de speelse benadering van levensvragen een toegankelijk boek. Ik heb het boek met veel plezier gelezen. De kracht is dat deze opa zijn kleindochter dingen laat ervaren, waarna ze over de gebeurtenissen na gaat denken en zo nadenkt over het geheim van het leven. Mooi om te lezen is dat Lisa niet alleen de vraag op zichzelf betrekt, maar ook kijkt naar het leven van haar opa. En hoewel hij het allemaal goed weet te vertellen naar haar, laat hij zelf ook niet het achterste van zijn tong zien.

Het meisje dat de wereld veranderde – Machiel Hoek
Roman, paperback, 271 pagina’s, Paris Books