Het meisje en de nacht [recensie]

Het meisje en de nacht Guillaume Musso AW Bruna thriller moord Franse Riviera vrienden daders onthullen lichaam muur school ontdekken periodes vroeger en nu details onoverzichtelijk aandacht essentie details ontknoping eerlijk exemplaar verwachting recensie review

Een jonge vrouw verdwijnt in de nacht. Drie vrienden verbonden door een tragisch geheim. Ze zien elkaar na jaren weer terug bij de reünie van hun school…

De Franse Riviera, voorjaar 2017
De ooit onafscheidelijke Manon, Thomas en Maxime – Vinca’s beste vrienden – hebben elkaar niet meer gesproken sinds hun afstuderen. Ze zien elkaar voor het eerst weer terug bij de reünie van hun school. Vijfentwintig jaar geleden pleegden de drie onder vreselijke omstandigheden een moord, waarna ze het lichaam verborgen in de muur van hun gymzaal. Dezelfde muur die nu gesloopt gaat worden om plaats te maken voor een ultramodern gebouw.

Wat is er werkelijk gebeurd in die koude nacht, zo lang geleden?

Mijn ervaring met de boeken van Guillaume Musso zijn goed en dus was de verwachting hoog gespannen bij dit boek. Vol enthousiasme begon ik met dit boek. Ik merkte al snel dat het verhaal mij niet direct pakte en al snel ontdek je het tragische geheim van een aantal mensen. Drie mensen die een moord pleegden drie jongeren een moord. Het lichaam verstopten ze veilig in een muur van de gymzaal van school. Na 25 jaar ontmoeten de daders elkaar weer, wetende dat hun geheim op het punt van onthullen ligt. De school wordt gesloopt… Het kan niet anders dan dat het verstopte lichaam ontdekt zal worden. En zullen er dan sporen naar hen wijzen?

Het meisje en de nacht

De verhaallijn leek mij wel mooi, maar helaas komt het verhaal niet zo goed uit de verf. De wisselende oogpunten, verschillende periodes (vroeger en nu) en veel details zorgen voor een onoverzichtelijk geheel. Als lezer krijg je veel informatie te verstouwen, waardoor je echt je volle aandacht er bij moet houden om alles te kunnen volgen. Al ontging mij de essentie van het vernoemen van sommige details.

Het meisje en de nacht Guillaume Musso AW Bruna thriller moord Franse Riviera vrienden daders onthullen lichaam muur school ontdekken periodes vroeger en nu details onoverzichtelijk aandacht essentie details ontknoping eerlijk exemplaar verwachting recensie review Omdat je al snel weet wat er jaren geleden is gebeurd, is het alleen wachten op de ontknoping van alles wat na de sloop van de schoolmuur zal komen. Zijn de laatste vrije dagen van de vrienden geteld?

Eerlijk is eerlijk: de eerste helft van het boek vond ik lastig om door heen te komen. Meerdere keren heb ik het boek aan de kant gelegd en verruild voor een ander exemplaar omdat ik het verhaal niet goed kon volgen omdat mijn gedachten steeds afdwaalden… De tweede helft is aanzienlijk beter te behappen. Toch bleef ik een beetje met een kleine kater achter na het lezen. De naam thriller vind ik hier echt wat te veel eer. Er zit echt wel spanning in het verhaal, maar van deze auteur had ik meer verwacht. En dat laat maar weer eens zien dat het niet eenvoudig is om de verwachtingen van je lezers waar te kunnen maken.

Het meisje en de nacht – Guillaume Musso
Thriller, paperback, 320 pagina’s, AW Bruna