Het onhandige vleermuisje [recensie]

Het onhandige vleermuisje

Vera is een heel bijzonder vleermuisje. Door haar grote voeten en enorme vleugels is ze nogal onhandig. En dan nog iets: in plaats van ’s nachts wakker te zijn zoals andere vleermuizen is Vera overdag wakker! Vera vindt dat je overdag net zo goed avonturen kunt beleven. Nieuwe vrienden maken, bijvoorbeeld. Of leren fietsen of een superleuk verrassingsfeestje vieren!

Een prettig en kleurrijk boek over een onhandig vleermuisje. Een verhaal met veel vriendelijke dieren en herkenbare onderwerpen wat je keer op keer kunt voorlezen.

Het onhandige vleermuisje

Dit boek gaat over het onhandige vleermuisje Vera. Ze is onhandig door haar grote voeten en reusachtige vleugels. Wellicht is het voor kinderen herkenbaar om soms wat onhandig te zijn. De schrijfster maakt een erg leuke vergelijking: wanneer je met je vaders z’n kaplaarzen gaat lopen, lijkt het erg op de situatie van vleermuisje Vera.

Het boek is met een origineel lettertype geschreven. Het duidelijk leesbaar en de tekst is begrijpelijk. Soms zijn er nog leuke kleuraccenten aan de tekst toegevoegd. Dit zorgt voor een speels effect. Er zijn enkele moeilijke woorden in de tekst te vinden (bijvoorbeeld roekeloos), maar dat doet niet af aan het verhaal en je kindje zal het zeker nog begrijpen. De grappige, schattige illustraties zijn een meerwaarde voor het verhaal. Een verhaal over vriendschappen (Vera wil graag een vriendin) en vriendjes/vriendinnetjes die elkaar helpen in moeilijke situaties.

Het onhandige vleermuisje bijzonder grote voeten vleugels onhandig nacht wakker overdag avonturen beleven vrienden leren fietsen superleuk verrassingsfeestje vieren prettig kleurrijk boek verhaal vriendelijke dieren herkenbare onderwerpen voorlezen kinderen onhandig schrijfster vergelijking kaplaarzen vader situatie origineel lettertype duidelijk leesbaar begrijpelijk kleuraccenten tekst speels moeilijke woorden roekeloos begrijpen grappig schattig illustraties meerwaarde vriendschappen vriendjes vriendinnetjes helpen uiterlijke kenmerken voorgesteld kindje roepen dier zelfvertrouwen geraden slaapritueel tekeningen slaapritueel pyjama aantrekken tandenpoetsen weltrusten-kussen activiteiten doorzettingsvermogen boek bedtijd verhalen hoofdstukjes slapen personage amusant dierenvriendjes detail vraag fietsen jarig aangespoord denken feitjes kindvriendelijk leerzaam problemen voedsel vinden vleermuiskasten helpen bouwen recensie review Nanna Neßhöver kinderboek De Vier Windstreken De toekomstige vriendjes van Vera (verschillende dieren) worden door middel van uiterlijke kenmerken voorgesteld, waarbij het kindje waarschijnlijk al eerder zal roepen welk dier het is. Zo zullen ze een gevoel van zelfvertrouwen ervaren, omdat hij/zij het goed geraden heeft. De tekeningen helpen daar ook goed bij. Het slaapritueel van Vera herhaalt zich telkens. Pyjama aantrekken, tandenpoetsen en welterusten-kussen zijn activiteiten die misschien bij jullie ook zo gebeuren of het verhaal stimuleert misschien juist om het net als Vera te doen.

Vera is erg avontuurlijk en durft veel ondanks dat ze onhandig is. Tevens is ze erg vriendelijk. Ze wil ook graag dapper zijn, maar dapper zijn is helemaal niet makkelijk ervaart ze. Daar zullen veel kinderen zich ook in herkennen. Toch probeert Vera het wel. Zo leert Vera fietsen met vallen en opstaan (letterlijk) en laat ze zien dat dat normaal is. Op deze manier leert het kind dat je groot wordt op deze manier en dat je met doorzettingsvermogen ver kan komen.

Het boek bevat zes bedtijd verhalen. Hoewel ik mezelf wel afvraag of de hoofdstukjes niet iets te lang zijn voor het slapen gaan. Het is een verhaal met een origineel personage: een vleermuis. Zij beleeft amusante avonturen met veel verschillende dierenvriendjes. Een erg origineel detail is dat de schrijfster wel eens een vraag aan de lezer/kindje stelt: Kun jij al fietsen? en Weet jij wanneer je jarig bent? Het kindje wordt zo aangespoord om na te denken over deze onderwerpen.

Aan het eind vertelt de auteur nog feitjes over vleermuizen. Dit is kindvriendelijk en dus begrijpelijk verteld en erg leerzaam. Ze vertelt in dit stukje ook over de problemen die vleermuizen ondervinden. Ze kunnen steeds moeilijker voedsel vinden en jij als lezer/kindje kan ze helpen door het bouwen van bijvoorbeeld vleermuiskasten.

Het onhandige vleermuisje – Nanna Neßhöver
Voorleesboek, hardcover, 67 pagina’s, De Vier Windstreken