Het opruimboek voor mijn gezin [recensie]

Het opruimboek voor mijn gezin Tina Favache Lannoo hoofdstukken stappenplan volwassene ouder kind ordenen beginnen verplaatsen opruimen opruimcoach opgeruimd houden tips recensie review

Hoe schep je orde in je handtas, hoe haal je al die verschillende gezelschapsspellen uit elkaar en hoe zorg je ervoor dat je koelkast en diepvriezer optimaal gebruikt worden? In dit praktische werkboek vind je het antwoord op al jouw opruimvragen om samen met je gezin het hele huis netjes te houden. Ga samen met je kinderen de opruimuitdaging aan wordt samen baas in jullie huishouden.

Een zeer uitgebreid omschreven stappenplan om meer orde te scheppen in huis en om dat samen met je kind(eren) te doen. Een “helpende hand” in het opruimen van alledaagse dingen.

Het opruimboek voor mijn gezin

De donkerblauwe kaft zorgt er voor dat de titel duidelijk zichtbaar wordt en laat ook duidelijk zien – aan de hand van illustraties – welke zaken er opgeruimd gaan worden. In het boek worden vooral de kleuren roze en blauwe gebruikt waardoor het boek rustig over komt.

De schrijfster begint met een voorwoord, waarin ze uitleg geeft over waarom dit boek tot stand is gekomen. Zij is opruimcoach en wil graag zorgen voor overzichtelijke ruimtes. Dit boek is bedoeld om samen met je kind op te gaan ruimen.

Als eerst valt me op dat een inhoudsopgave ontbreekt, terwijl de hoofdstukken toch duidelijk genoemd worden. Het betreft hier de onderwerpen: Hobby- en knutselmateriaal, koelkast en vriezer, smartphones en tablets, eigen creaties, sportmateriaal, potjes en doosjes, de speelhoek, 101 Stukjes, E-mailberichten, spellen en puzzels, kleine plaatsen voor veel spullen en tot slot de herinneringsdoos.

Het boek

Het opruimboek voor mijn gezin Tina Favache Lannoo hoofdstukken stappenplan volwassene ouder kind ordenen beginnen verplaatsen opruimen opruimcoach opgeruimd houden tips recensie review De hoofdstukken zijn eigenlijk allemaal op dezelfde manier ingedeeld, waardoor ook daarin orde te vinden is. Het hoofdstuk begint altijd met een titelpagina met leuke, speelse illustraties die met het onderwerp te maken hebben. Daarna wordt duidelijk omschreven welke stappen voor wie bedoeld zijn (bv. ouders stappen 1-2-3, kinderen 4-5-6) De stappen voor de kinderen zijn in blauwe kaders weergegeven. Dan volgt de planning en de beloning. Vervolgens is er een invulschema voor de voorbereiding: wat wil je houden, wat kan er weg, wat ga je weggooien of verkopen en wat gaat van ruimte/locatie veranderen? Dan legt de schijfster uit welke actie ondernomen moet worden en hoeveel tijd dit ongeveer gaat kosten (ook weer onderverdeeld in ouders en kinderen). Daarna volgt het stappenplan. Dit is meestal een stappenplan van ongeveer 6 stappen. Hierin wordt omschreven hoe je tot actie komt.

Als laatste, zeker niet onbelangrijk, komt de beloning (onder het kopje Proficiat – deze wordt altijd in een roze kader weergegeven). Ik vind het jammer dat hier eigenlijk weinig over gesproken wordt in het boek. Alleen dat je jezelf en je gezin kunt belonen.
Niet geheel onbelangrijk: wel worden er nog wat tips in genoemd hoe je er voor kunt zorgen dat het ook opgeruimd blijft.

Voor wie is dit boek?

Kleine opmerking van mijn kant is dat er staat opruimboek voor mijn gezin, maar dat niet alle hoofdstukken met het gezin samen zijn, soms is het ook alleen de volwassene. Ook heeft de schrijfster het vaak over verplaatsen. Naar mijn idee ruim je dan niet alles op, maar breng je het naar een andere ruimte. Ik vind over het algemeen dat er veel woorden nodig zijn in het boek voor weinig verhaal. Ook ben ik van mening dat ik sneller iets opgeruimd heb, in de tijd dat ik dit stappenplan gelezen heb. Laat staan dat ik het dan ook nog uit moet voeren…

Hoewel wij als gezin geen problemen hebben met het opruimen van deze spullen, geloof ik best dat er mensen zijn die moeite hebben om te beginnen en te ordenen. Zij kunnen wel veel baat bij dit boek hebben.

Het opruimboek voor mijn gezin – Tina Favache
Nederlandse boeken, hardcover, 96 pagina’s, Lannoo