Het viruslab [recensie]

Het viruslab fascinerend boek griezelen leren denk verhaal pandemieën plagen vertellen ratten vlooien teken akelige beestjes overbrengen geweldig gruwelijk grappig goor hilarisch geïllustreerd wemelt feitjes grieppatiënt ziektekiemen leerzaam boek ziektekiemen jaren verhaal jongens meisjes welkom lezen zien personages dr. Kriebel professor ratticus assistenten mug tseetseevlieg uitleg kaart ontstonden jaartal opbouw hoofdstukken kleurrijke illustraties tekst prettig druk tekeningen schema’s foto’s informatie lezer uitgelegd voorkomen wassen handen voedsel cholera malaria lepra pokken pest tuberculose bod gevolgen gepraat ziektes ellende grappige uitspraken amusant ziektebegrippenlijst rustig tweestrijd actueel onderwerp pandemie serieus kinderen geconfronteerd bespreekbaar Covid-19 summier besproken mensheid lemniscaat Richard Platt recensie review

Het viruslab: Een fascinerend boek om bij te griezelen en van te leren. Wie denk je dat het beste het verhaal over pandemieën en plagen kan vertellen? Precies! De ratten, vlooien, teken en andere akelige beestjes die ze overbrengen! En dat doen ze dan ook in dit boek. Het is geweldig, gruwelijk, grappig en goor – dit hilarisch geïllustreerde boek dat zo wemelt van de feitjes als een grieppatiënt van de ziektekiemen.

Het viruslab fascinerend boek griezelen leren denk verhaal pandemieën plagen vertellen ratten vlooien teken akelige beestjes overbrengen geweldig gruwelijk grappig goor hilarisch geïllustreerd wemelt feitjes grieppatiënt ziektekiemen leerzaam boek ziektekiemen jaren verhaal jongens meisjes welkom lezen zien personages dr. Kriebel professor ratticus assistenten mug tseetseevlieg uitleg kaart ontstonden jaartal opbouw hoofdstukken kleurrijke illustraties tekst prettig druk tekeningen schema’s foto’s informatie lezer uitgelegd voorkomen wassen handen voedsel cholera malaria lepra pokken pest tuberculose bod gevolgen gepraat ziektes ellende grappige uitspraken amusant ziektebegrippenlijst rustig tweestrijd actueel onderwerp pandemie serieus kinderen geconfronteerd bespreekbaar Covid-19 summier besproken mensheid lemniscaat Richard Platt recensie review Recensie:
Een leerzaam boek over ziektemakers door de jaren heen. Een verhaal dat zowel jongens als meisjes aan zal trekken. Je bent welkom in het viruslab waarbij je niet alleen kunt lezen over de ziektekiemen, maar ze ook kunt zien.

Het viruslab

In Het viruslab zijn een aantal personages die de lezer van alles over plagen, pandemieën en ziektes vertellen. Het zijn Dr. Kriebel (de vlo), Professor Ratticus (de rat) en de twee assistenten van het lab: Gonzo (de mug) en Tik-Tik (de tseetseevlieg). Deze personages geven uitleg en laten door middel van een kaart zien waar ze (ziektes, pandemieën, etc.) ontstonden. Hierbij ontbreekt ook het jaartal niet.

De opbouw van het boek is niet als één verhaal verteld, maar wel ingedeeld in hoofdstukken. Door de vele kleurrijke illustraties gecombineerd met tekst, leest het prettig maar oogt het wel druk.

Het viruslab fascinerend boek griezelen leren denk verhaal pandemieën plagen vertellen ratten vlooien teken akelige beestjes overbrengen geweldig gruwelijk grappig goor hilarisch geïllustreerd wemelt feitjes grieppatiënt ziektekiemen leerzaam boek ziektekiemen jaren verhaal jongens meisjes welkom lezen zien personages dr. Kriebel professor ratticus assistenten mug tseetseevlieg uitleg kaart ontstonden jaartal opbouw hoofdstukken kleurrijke illustraties tekst prettig druk tekeningen schema’s foto’s informatie lezer uitgelegd voorkomen wassen handen voedsel cholera malaria lepra pokken pest tuberculose bod gevolgen gepraat ziektes ellende grappige uitspraken amusant ziektebegrippenlijst rustig tweestrijd actueel onderwerp pandemie serieus kinderen geconfronteerd bespreekbaar Covid-19 summier besproken mensheid lemniscaat Richard Platt recensie review Door middel van de vele tekeningen, schema’s en foto’s wordt de informatie verduidelijkt. Tevens wordt aan de lezer uitgelegd hoe we bijvoorbeeld ziektekiemen kunnen voorkomen door het wassen van voedsel en uiteraard onze handen. Ook ziektes als cholera, malaria, lepra, pokken, de pest en tuberculose komen aan bod. Hoewel er zeker gepraat wordt over de nare gevolgen van ziektes, is het niet alleen maar ellende in het boek. Er worden grappige uitspraken gedaan en ook de illustraties zijn regelmatig amusant te noemen. Achterin het boek vind je een ziektebegrippenlijst waardoor je de ziektes nog eens rustig na kunt lezen.

Toch zorgt dit leerzame boek bij mij voor een tweestrijd. Aan de ene kant is het leerzaam en is het een actueel onderwerp dat we te maken hebben met een pandemie. Aan de andere kant vraag ik me serieus af of kinderen er momenteel niet genoeg mee geconfronteerd worden. Het viruslab maakt het in ieder geval bespreekbaar. Hoewel het boek niet alleen over Covid-19 gaat, wordt het wel summier besproken en wordt duidelijk dat er, sinds de mensheid, vele ziektes en pandemieën zijn geweest.

Het viruslab – Richard Platt
Zelf Lezen, hardcover, 48 pagina’s, Lemniscaat BV