Hikes Het spel dat verbindt [recensie]

Hikes Het spel dat verbindt

Het spel Hikes draait niet om winnen maar om delen. Door verschillende opdrachten worden de spelers uitgedaagd om vragen aan elkaar te stellen, zich creatief te uiten en samen na te denken.

De verschillende opdrachten stimuleren de spelers om vragen aan elkaar te stellen, zich creatief te uiten en samen na te denken. Met elke etappe verdien je een stukje van een pad. Deze stukjes verbind je aan elkaar en zo kom je samen steeds dichter bij het eindpunt. En als je daar dan bent, dan heb je samen iets bereikt én veel gedeeld. Zo zorgt Hikes voor meer verbinding tussen de spelers.

Hikes het spel dat verbindt winnen spel delen opdrachten uitgedaagd creatief samen denken etappe verdien pad eindpunt stimuleren verbinding spelers origineel overleggen mening assertief mening uitgebreide gebruiksaanwijzing moeite begrijpen hoofdkleur overzichtelijk oogt binnenkant doos speldoos foto handleiding kaarten vragenhike speelhike denkhike onderdelen vraag raak overleggen discussiëren reflectiemoment basisschool voortgezet onderwijs leerlingen route volbrengen spelers spelen minuten uitleg medespeler zingen tekenen boodschap keuzes aanvulling recensie review Een origineel spel waarbij het niet gaat om winnen. Wees creatief, assertief en leer je mening geven of te overleggen. Ideaal voor bijvoorbeeld in de klas.

Hikes – Het spel dat verbindt

Hikes is een spel dat anders is dan het gemiddelde spel. Het draait hierbij niet om winnen, maar om de spelers te ‘verbinden’. Hoewel er een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing bij het spel zit, kostte het mij even wat moeite om het te begrijpen.

Het spel ziet er leuk uit met als hoofdkleur beige waardoor het niet druk is en overzichtelijk oogt. De doos zelf vind ik niet zo handig aan de binnenkant. De (kartonnen) kaartjes gaan onder de binnendoos door. Ze blijven dus wel in de originele speldoos, maar gaan door elkaar onderin. Dit kun je ook op de foto zien.

De doos bevat de handleiding, 225 etappekaarten, 3 startkaarten en 22 vlagkaarten. De etappekaarten zijn weer onderverdeelt in 3 routes (etappes). De Vragenhike (groene kaartjes), De Speelhike (blauwe kaartjes) en De Denkhike (oranje/rode kaartjes).

De etappes:
De Vragenhike bevat drie onderdelen met opdrachten. Vraag maar raak, Rara welk dier ben ik? Stel vragen aan.
De Speelhike bevat eveneens drie onderdelen met opdrachten. Zing de zin, Teken het woord, Ding dong.
De Denkhike heeft ook drie onderdelen met opdrachten. Wat vind jij?, Wat kies jij?, Even uitleggen.

Hikes het spel dat verbindt winnen spel delen opdrachten uitgedaagd creatief samen denken etappe verdien pad eindpunt stimuleren verbinding spelers origineel overleggen mening assertief mening uitgebreide gebruiksaanwijzing moeite begrijpen hoofdkleur overzichtelijk oogt binnenkant doos speldoos foto handleiding kaarten vragenhike speelhike denkhike onderdelen vraag raak overleggen discussiëren reflectiemoment basisschool voortgezet onderwijs leerlingen route volbrengen spelers spelen minuten uitleg medespeler zingen tekenen boodschap keuzes aanvulling recensie review Doel van het spel

Het doel van het spel is om samen drie hikes af te leggen en zo het eindpunt te bereiken. De opdrachten stimuleren de spelers om vragen aan elkaar te stellen, te overleggen/discussiëren of creatief na te denken. In de gebruiksaanwijzing staat bij iedere hike een tip voor de volwassen spelleider als reflectiemoment. Deze punten vind ik zeer waardevol. Zeker als het spel gespeeld wordt door basisschool/voortgezet onderwijs leerlingen.

Je begint met het neerleggen van een startkaart. Op de achterkant van iedere etappekaart staat een stukje pad getekend. Als de opdracht (die op de voorkant staat) goed is afgerond, mogen de spelers het pad op tafel leggen en deze verbinden met de eventuele andere kaarten. Zo ontstaat er dus een grote route/etappe. Als je samen een etappe hebt volbracht, mag je een vlaggenkaart aanleggen.

Onduidelijkheden

Het is voor mij nog steeds niet geheel duidelijk wanneer je precies de vlaggenkaart neerlegt. Is dit nadat je het gehele stapeltje van 25 kaarten hebt gespeeld of is dat na iedere opdracht. Ik ga uit van het eerste, omdat er in de gebruiksaanwijzing na het volbrengen van een etappe. Aangezien er 22 vlaggenkaarten zijn en maar 9 etappes, vind ik dit verwarrend.

Hikes het spel dat verbindt winnen spel delen opdrachten uitgedaagd creatief samen denken etappe verdien pad eindpunt stimuleren verbinding spelers origineel overleggen mening assertief mening uitgebreide gebruiksaanwijzing moeite begrijpen hoofdkleur overzichtelijk oogt binnenkant doos speldoos foto handleiding kaarten vragenhike speelhike denkhike onderdelen vraag raak overleggen discussiëren reflectiemoment basisschool voortgezet onderwijs leerlingen route volbrengen spelers spelen minuten uitleg medespeler zingen tekenen boodschap keuzes aanvulling recensie reviewHet spel is geschikt voor de leeftijd van 7 tot 107 jaar. De duur van het spel hangt af van het aantal spelers en het aantal hikes dat je op een bepaald moment wilt spelen. Je kan namelijk alleen de groene kaarten (Vragenhike) spelen, maar bijvoorbeeld ook alle drie door elkaar. Gemiddeld genomen duurt een spel 10-30 minuten per hike bij een groepje van vier spelers. Wanneer je het spel in de klas speelt, wordt aangeraden om met groepjes te werken. Wanneer iedereen apart van elkaar zou spelen, zou de speelduur wel erg lang gaan worden.

Gebruiksaanwijzing

Het is fijn dat de gebruiksaanwijzing in dezelfde kleuren vertelt wordt als de kleuren op de kaartjes. Het is dus snel terug te vinden welke regels en uitleg bij welke etappe horen. Ik wil graag van iedere hike een voorbeeldopdracht noemen of beschrijven, zodat je weet wat je kunt verwachten.

Voorbeelden:
Vraag maar raak: Stel de medespeler zoveel mogelijk vragen over het bijv. Strand
Rara welk dier ben ik?: Laat de medespeler vragen stellen welk dier je bent…bijv. Vlinder