Hippe huisplanten [recensie]

Hippe huisplanten Lauren Camilleri Sophia Kaplan Fontaine uitgevers wonen interieur verhalen plantenliefhebbers huisplant zorgen afwisseling woonmagazine binnenplanten gezellig bladplanten groep tuincentra succulenten sansevieria cactussen zeldzame planten plantengroepen grond licht temperatuur voeding ziektes informatie groene vingers recensie review

Hippe huisplanten is de ultieme gids voor het kiezen en verzorgen van blije kamerplanten.
Huisplanten staan de laatste paar jaar terecht weer volop in de belangstelling. Toch zijn veel mensen onzeker over hun groene vingers en bang dat ze hun nieuwe groene vrienden laten doodgaan. Wees niet bang! Hippe huisplanten voorziet je van de beste tips & tricks om de verzorging van je favoriete binnenplanten tot een succes te maken. Praktische informatie over het beste licht, de meest geschikte potgrond en de waterbehoefte van je planten om ze happy en gezond te houden. Advies bij het kiezen van geschikte potten voor je planten en hoe je de ultieme groencollectie vormgeeft. Tientallen plantenprofielen van onder andere groene bladplanten, succulenten en cactussen, plus een aantal zeldzamere plantensoorten.

Een overzichtelijk naslagwerk voor het kiezen en verzorgen van kamerplanten. Mede door Hippe huisplanten Lauren Camilleri Sophia Kaplan Fontaine uitgevers wonen interieur verhalen plantenliefhebbers huisplant zorgen afwisseling woonmagazine binnenplanten gezellig bladplanten groep tuincentra succulenten sansevieria cactussen zeldzame planten plantengroepen grond licht temperatuur voeding ziektes informatie groene vingers recensie review de vele foto’s is het een compleet en informatief boek. Het zorgt er voor dat iedereen ‘groene vingers’ kan krijgen.

Hippe huisplanten

Het boek begint met een algemeen deel over de verzorging van de kamerplanten. Hierin worden de soorten grond, licht en temperatuur, voeding, de diverse soorten potten en mogelijke ziektes behandeld. Dit algemene deel beslaat 60 pagina’s waar je veel informatie uit kunt halen. Hier vind je ook de werkwijze hoe je moet stekken, delen of scheuren.

Vervolgens worden er in drie hoofdstukken worden verschillende plantengroepen behandeld. Achtereenvolgens zijn  dit de bladplanten, succulenten en cactussen, zeldzame en ongewone planten. Van elke plant is zeer overzichtelijk weergegeven hoeveel licht deze nodig heeft, hoeveel water en in welke grond hij het beste groeit.

De groep bladplanten is de grootste groep in het boek. De planten die in deze groep besproken worden zijn over het algemeen normaal verkrijgbaar in de tuincentra. De tweede groep zijn de succulenten en cactussen. Succulenten zijn planten die water opslaan in hun bladeren, zoals de Sansevieria. Deze groep kan goed tegen droogte. De laatste groep planten die in het boek behandeld wordt zijn de zeldzame en ongewone planten. De planten uit deze categorie zijn minder makkelijk verkrijgbaar, maar bij de wat grotere plantenzaken zeker wel te vinden.

Hippe huisplanten Lauren Camilleri Sophia Kaplan Fontaine uitgevers wonen interieur verhalen plantenliefhebbers huisplant zorgen afwisseling woonmagazine binnenplanten gezellig bladplanten groep tuincentra succulenten sansevieria cactussen zeldzame planten plantengroepen grond licht temperatuur voeding ziektes informatie groene vingers recensie reviewTussendoor zijn er in het boek korte verhalen opgenomen over plantenliefhebbers. Zij vertellen wat ze doen en wat hun favoriete huisplant is. Deze verhalen zorgen voor een leuke afwisseling. Het boek is voorzien van een uitgebreid register. Hierdoor is alles snel terug te vinden. Het boek leest lekker en door de vele foto’s lijkt het op een woonmagazine, maar dan gericht op binnenplanten. Het ziet er gezellig uit. De opvallende groene zijkant (snede) van het boek is leuk gekozen.

Kortom een mooi vormgegeven boek van twee Australische auteurs met prachtige foto’s voor de echte huisplanten liefhebber.

Hippe huisplanten – Lauren Camilleri & Sophia Kaplan
Wonen & Interieur, hardcover, 256 pagina’s, Fontaine Uitgevers