Hondologie en Katologie [recensie]

‘Hondologie’ ontdekt op zeer (on)wetenschappelijke wijze de bizarre, fascinerende en vaak hilarische wereld van de hond. Met een hoop interessante feitjes en een flinke dosis humor krijg je een inkijkje in wat er in de kop van je beste vriendje omgaat.

Wat gebeurt er tijdens een catfight? En misschien wel de belangrijkste vraag: wat doet een kat toch als zij door het kattenluikje de wijde wereld intrekt? Met een hoop interessante feitjes en flinke dosis humor vertelt Stefan Gates je in ‘Katologie’ alles wat je altijd al had willen weten over je mysterieuze harige pluizenbol.

Ben jij meer een katten- of een hondenmens? Voor iedereen die alles wil weten over één van de meest bekende huisdieren (of over allebei) zijn er nu de leuke boeken Hondologie Hondologie en Katologie Stefan Gates MUS Boeken informatief (on)wetenschappelijke wijze bizarre wereld hond feitjes humor inkijkje beste vriendje catfight vraag kat kattenluikje dosis mysterieuze pluizenbok katten- hondenmens iedereen huisdieren vormgeving schrijven naslagwerken dier lievelingetje poezen honden combineert boeken trouwe viervoeter handzaam felroze accenten schreeuwerig overkomen persoonlijk wennen roze neon hoofdstuk overzichtelijk gedrag zintuigen hondenpraat anatomie weetjes grappige bod relatie verschil opmaak manier knalkleur oranje gelijk kattenpraat kattengedrag eet- en drinkgewoonten huis gelezen feit ongemerkt leert leerboek recensie reviewen Katologie.

Hondologie en Katologie

De vormgeving en manier van schrijven is hetzelfde. Maar allebei de naslagwerken gaan over een ander dier. Hondologie en Katologie vertelt je alles wat jij je altijd al hebt afgevraagd over je lievelingetje. Stefan Gates weet veel over poezen en honden en combineert feiten met een flinke dosis humor. En dat maakt deze boeken ook zo leuk!

Hondologie

Alles over je trouwe viervoeter gegoten in een handzaam boekje met felroze accenten. Misschien dat sommige pagina’s een beetje schreeuwerig overkomen, maar persoonlijk vond ik het wel snel wennen. Gelukkig is het namelijk niet op elke bladzijde dat het roze je toeschreeuwt. Soms zie je alleen een klein woordje bovenaan het hoofdstuk in neon weergeven. Het boek is overzichtelijk ingedeeld: Eerst wat een hond is, de anatomie en grappige weetjes daarover. Het gedrag, de zintuigen en hondenpraat. Alles komt aan bod. Tot slot nog even de relatie tussen honden en mensen en het verschil tussen katten en honden.

Hondologie en Katologie Stefan Gates MUS Boeken informatief (on)wetenschappelijke wijze bizarre wereld hond feitjes humor inkijkje beste vriendje catfight vraag kat kattenluikje dosis mysterieuze pluizenbok katten- hondenmens iedereen huisdieren vormgeving schrijven naslagwerken dier lievelingetje poezen honden combineert boeken trouwe viervoeter handzaam felroze accenten schreeuwerig overkomen persoonlijk wennen roze neon hoofdstuk overzichtelijk gedrag zintuigen hondenpraat anatomie weetjes grappige bod relatie verschil opmaak manier knalkleur oranje gelijk kattenpraat kattengedrag eet- en drinkgewoonten huis gelezen feit ongemerkt leert leerboek recensie review

Katologie

Qua opmaak is het boek hetzelfde als die over de viervoeters. Katologie vertelt wederom veel informatie op een leuke manier. Ook hier een knalkleur aanwezig, namelijk oranje. Eigenlijk zie je dat het boek – ook qua hoofdstukken – gelijk is aan die over de honden.
Dus de anatomie, grappige weetjes, kattenpraat, kattengedrag en eet- en drinkgewoonten van katten.

Nu heb ik geen huisdieren in huis, maar ik heb uiteraard wel over deze dieren nu gelezen. Vooral het feit dat alles op een leuke manier wordt verteld, is het leuk om het boekje te lezen. Je leert ongemerkt veel, maar het voelt niet als een leerboek.

Hondologie / Katologie – Stefan Gates
Informatief, hardcover, 160 pagina’s, MUS Boeken