Jona [recensie]

Jona woont met zijn Joodse vader en grootmoeder in een Amsterdams hofje. Als hij voor zijn profielwerkstuk gekoppeld wordt aan de flapuit Elin en de eigengereide Lucas, komt zijn leven op zijn kop te staan. Het onderwerp van dit werkstuk is namelijk Jona’s grootmoeder. Ze heeft beginnende alzheimer en praat steeds over haar geliefde Simon – terwijl Jona nog nooit van een Simon heeft gehoord. Jona’s vader is niet blij met alle aandacht voor zijn zwakke, oude schoonmoeder. Of zit er meer achter?
De spanningen lopen steeds hoger op…

Eerder las ik al andere boeken van Anna van Praag, dus ik was nieuwsgierig naar wat Jona mij zou brengen. Een Young Adult waarin een schoolopdracht opeens heel persoonlijk wordt. En er meer ontdekt wordt, dan hij ooit van te voren had kunnen bedenken…

Jona

Wanneer Jona voor zijn profielwerkstuk gekoppeld wordt aan Elin en Lucas, weet hij niet of hij blij moet zijn of niet. Ten eerste is het tweetal heel anders dan hem, maar hij weet eigenlijk niet of hij blij moet zijn met het onderwerp. Hoewel hij zelf het idee geopperd heeft om de opdracht over zijn oma te doen die alzheimer heeft, begint hij toch te twijfelen of dat een goed idee is. Maar zijn klasgenoten zien het helemaal zitten. En dus gaan ze aan de slag.

Jona Anna van Praag Lemniscaat Young Adult Joodse vader grootmoeder Amsterdams hofje profielwerkstuk flapuit eigengereide leven kop onderwerp alzheimer geliefde vader aandacht zwakke oude schoonmoeder spanningen boeken nieuwsgierig brengen schoolopdracht persoonlijk blij idee opdracht twijfelen oma klasgenoten dementie vroeger trio praten onderzoek stapje voor stapje ontdekken mening rust leeservaring onderwerp gesprekken vrienden herinneringen werken ouderen haarscherp netvlies boek passages vaart optiek einde lezer geheimen verhaal optie recensie review Jona’s oma heeft beginnende dementie en praat regelmatig over ene Simon. Echter heeft Jona geen idee wie dat is. Kent ze hem van vroeger? Het trio besluit te gaan praten met Jona’s grootmoeder en gaan op onderzoek uit. Stapje voor stapje duiken ze in het verleden en ontdekken steeds meer. Jona’s vader is van mening dat ze de oude vrouw met rust moeten laten. Maar je voelt aan alles dat er meer speelt.

Het onderwerp vind ik echt mooi gekozen. Aan de hand van de gesprekken met Jona’s oma gaan de vrienden op onderzoek naar wat herinneringen precies zijn en hoe deze werken. Hoe komt het dat dementerende ouderen veel vergeten van het heden, maar dingen uit het verleden haarscherp op hun netvlies hebben? De eerste hoofdstukken vloog ik door het boek heen. Op een gegeven moment vond ik dat de vaart er iets uit ging. In mijn optiek hadden sommige passages wel iets sneller mogen gaan. Neemt niet weg dat ik nieuwsgierig bleef naar het einde, want je voelt als lezer aan alles dat er geheimen meespelen in dit verhaal. En het boek dichtslaan zonder te weten wat er precies gaande is, was voor mij geen optie.

Dit boek is onder andere te koop bij:

Bol.comLibris.nlBookspot.nlBruna.nl

Jona – Anna van Praag