Joséphine [recensie]

Joséphine Anne-Laure Van Neer Uitgeverij Vrijdag thriller humoristische misdaadroman misdaadkomedie recensie-exemplaar kiezen wegkwijnen Alzheimerafdeling optie vriendengroepje woonzorgcentrum wens levenseinde bepalen giftuintje fatale recepten oplossing tijd nieuwbouw tuin vrienden redden auteur synopsis lezen verwacht plezier gelezen term lading genres verrassing goed genoot leeftijd dame bewoners boekje kweken verstopt groenten fruit taxushagen gif plukken lekkers wens respecteren ouderen plan dood geweldig clubleden gewijzigd geloofwaardigheid perfect lachen absurde gebeurtenissen ideeën senioren schrijfstijl misdaad komedie hand recensie review

Wat als je kon kiezen wanneer en hoe je sterft? Wegkwijnen in de Alzheimerafdeling, dat is geen optie voor Joséphine en de leden van de Thanatosclub. Het selecte vriendengroepje uit het woonzorgcentrum Den Groenen heeft één wens: hun levenseinde zelf bepalen. Een gezamenlijk giftuintje dat ingrediënten levert en een boekje met fatale recepten garanderen een snelle oplossing wanneer de tijd rijp is. En dan gebeurt het ondenkbare. De directeur van het woonzorgcentrum onthult zijn plannen om een nieuwbouw neer te zetten in de tuin. Joséphine en haar vrienden zullen er alles, maar dan ook werkelijk alles aan doen om de tuin en hun laatste wil te redden.

Ik ontving van Uitgeverij Vrijdag een recensie-exemplaar van Joséphine. Een thriller van een voor mij nog onbekende auteur. Maar door de synopsis was ik wel nieuwsgierig geworden en dus begon ik snel met lezen. Het was absoluut niet wat ik had verwacht van een thriller, maar ik heb het boek met ontzettend veel plezier gelezen!

Joséphine

Het feit dat ik totaal iets anders had verwacht, komt door de term thriller. Dit denkt de lading niet, maar ja… sommige genres zijn wat lastiger in te delen. Een humoristische misdaadroman zou beter passen. Wellicht goed om te weten. Al vond ik deze verrassing niet storend, want het verhaal was zo ontzettend goed geschreven, dat ik toch door bleef lezen en genoot!

Joséphine is dame op leeftijd die in een woonzorgcentrum woont. Samen met nog wat andere bewoners hebben ze een geheime club: de Thanatosclub. Omdat geen van hen wil wegkwijnen hebben ze allemaal bepaald wanneer het voor hen niet meer hoeft. En hebben ze een boekje met recepten waarin ze giftige plantjes verwerken. En die kweken ze Joséphine Anne-Laure Van Neer Uitgeverij Vrijdag thriller humoristische misdaadroman misdaadkomedie recensie-exemplaar kiezen wegkwijnen Alzheimerafdeling optie vriendengroepje woonzorgcentrum wens levenseinde bepalen giftuintje fatale recepten oplossing tijd nieuwbouw tuin vrienden redden auteur synopsis lezen verwacht plezier gelezen term lading genres verrassing goed genoot leeftijd dame bewoners boekje kweken verstopt groenten fruit taxushagen gif plukken lekkers wens respecteren ouderen plan dood geweldig clubleden gewijzigd geloofwaardigheid perfect lachen absurde gebeurtenissen ideeën senioren schrijfstijl misdaad komedie hand recensie review helemaal zelf in hun eigen tuin. Verstopt tussen de eetbare groenten, fruit en taxushagen. Zo kunnen ze het gif plukken wanneer nodig en iets lekkers maken om zo de laatste wens van één van de leden te respecteren.

Ouderen die een duidelijk omschreven plan hebben voor hun dood. Ik vind het idee geweldig en dat maakt ook dat je met de ouderen meeleeft. Wanneer de tuin plaats moet maken voor  nieuwbouw, schrikken de clubleden dan ook heel erg. Want geen tuin, betekent geen gif. Dus bedenken ze een plan om de tuin te behouden. Omdat dit minder makkelijk is dan ze in eerste instantie hadden verwacht, wordt het plan steeds gewijzigd. En de geloofwaardigheid holt hierbij echt wel achteruit. Maar waar ik dat soms echt vreselijk vind, is het in dit verhaal echt gewoon perfect. Je neemt het gewoon voor lief en moet soms echt lachen om de absurde gebeurtenissen. Dit komt vooral ook doordat het ideeën zijn die je niet van de senioren verwacht. De vlotte schrijfstijl zorgt er voor dat het boek lastig weg te leggen is. Ik las het boek dan ook in één dag uit!

Anne-Laure Van Neer laat zien dat misdaad en komedie prima hand in hand gaan!

Joséphine – Anne-Laure Van Neer
Thriller / Misdaadkomedie, paperback, 264 pagina’s, Uitgeverij Vrijdag