Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning [recensie]

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning zomervakantie groep sluwe juf directeur school klas uitvinder magische ring uitgevonden verdwijnen gestolen opgeven klasgenootje diefstal boek jongens meisjes boeien grappige spannende belevenissen vriendschap reeks winkel spijt kinderen afzien verhaal tijdstip kinderen herkenbaar situatie verplaatsen beginnen leerling origineel onopvallend punten boeken aangestipt los lezen leeservaring carry slee aandacht vlotte schrijfstijl taalgebruik doelgroep humoristische belevenissen spanning illustraties Iris Boter gezichtsuitdrukkingen weergegeven bedachtzaam streng vrolijk tekeningen fantasierijk verhaal onderwerpen subtiel verwerken afwisseling spanning actie raadselachtige verdwijnen recensie review zelf lezen

Na de zomervakantie gaan Lotte en Thijs naar groep zeven. Helaas is de sluwe juf Braaksel nog altijd directeur van hun school. Ze hebben geluk dat Lucas weer terug is in hun klas: hij ontdekt dat de uitvinder van de magische ring nog iets heeft uitgevonden waarmee ze juf Braaksel voorgoed kunnen laten verdwijnen. Maar net voordat ze de uitvinding willen gebruiken, wordt hij gestolen… Ze willen het bijna opgeven, maar dan blijkt dat Milou, hun nieuwe klasgenootje, meer van de diefstal afweet. Komen ze dan toch nog van die gemene juf Braaksel af?

Weer een heerlijk dik boek over de verschrikkelijke Juf Braaksel die zowel jongens als meisjes zal boeien. Een boek vol grappige en spannende belevenissen dat zich voornamelijk op school afspeelt en waarbij vriendschap een grote rol speelt.

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning zomervakantie groep sluwe juf directeur school klas uitvinder magische ring uitgevonden verdwijnen gestolen opgeven klasgenootje diefstal boek jongens meisjes boeien grappige spannende belevenissen vriendschap reeks winkel spijt kinderen afzien verhaal tijdstip kinderen herkenbaar situatie verplaatsen beginnen leerling origineel onopvallend punten boeken aangestipt los lezen leeservaring carry slee aandacht vlotte schrijfstijl taalgebruik doelgroep humoristische belevenissen spanning illustraties Iris Boter gezichtsuitdrukkingen weergegeven bedachtzaam streng vrolijk tekeningen fantasierijk verhaal onderwerpen subtiel verwerken afwisseling spanning actie raadselachtige verdwijnen recensie review zelf lezen We hebben er even op moeten wachten, maar sinds september ligt alweer het vierde deel uit de reeks over Juf Braaksel in de winkel. In dit deel is, tot grote spijt van Lotte en Thijs, juf Brakel (onder de kinderen ook wel juf Braaksel genoemd) nog steeds de directrice van school. Ze moeten wat afzien met haar.

Het verhaal begint op een prettig tijdstip, namelijk na de zomervakantie. Dit is voor kinderen een herkenbare situatie en ze kunnen zich er daardoor goed in verplaatsen. Dit jaar beginnen de kinderen in groep 7 en komt er een nieuw leerling in de klas.

Het is fijn dat er op een originele, onopvallende manier enkele belangrijke punten uit eerdere boeken aangestipt worden, zodat dit boek ook los te lezen is.

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning zomervakantie groep sluwe juf directeur school klas uitvinder magische ring uitgevonden verdwijnen gestolen opgeven klasgenootje diefstal boek jongens meisjes boeien grappige spannende belevenissen vriendschap reeks winkel spijt kinderen afzien verhaal tijdstip kinderen herkenbaar situatie verplaatsen beginnen leerling origineel onopvallend punten boeken aangestipt los lezen leeservaring carry slee aandacht vlotte schrijfstijl taalgebruik doelgroep humoristische belevenissen spanning illustraties Iris Boter gezichtsuitdrukkingen weergegeven bedachtzaam streng vrolijk tekeningen fantasierijk verhaal onderwerpen subtiel verwerken afwisseling spanning actie raadselachtige verdwijnen recensie review zelf lezen Leeservaring

Carry Slee weet de aandacht van de lezers goed vast te houden. Ze heeft een vlotte schrijfstijl met taalgebruik die bekend is bij deze doelgroep. Door veel humoristische belevenissen erin te plaatsen en de spanning regelmatig op te voeren, is het een heerlijk boek om in te duiken. De tekst wordt af en toe afgewisseld met een leuke zwart-wit illustratie (gemaakt door Iris Boter) waarbij het erg knap is dat gezichtsuitdrukkingen duidelijk worden weergegeven. Zo is goed te zien wie bedachtzaam, streng of vrolijk is. Deze tekeningen vullen het verhaal goed aan. De mysterieuze ring van juf Evi zorgt voor een fantasierijk verhaal.

De schrijfster weet relevante (soms serieuze) onderwerpen subtiel in het verhaal te verwerken. De afwisseling tussen spanning, actie en raadselachtige belevenissen is de perfect zodat jongens én meisjes (vanaf 8 jaar) moeite hebben om zich los te maken van het boek. Zal juf Braaksel ooit kunnen verdwijnen?

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning – Carry Slee
Zelf Lezen, hardcover, 297 pagina’s, Carry Slee