Kingdomino: een koninklijk spel van White Goblin Games [recensie]

Kingdomino gezelschapsspel 8+ familiespel speelduur White Goblin Games landschap winnaar matchen punten vlakken recensie review

Je bent een koning die zijn koninkrijk wil uitbreiden met nieuwe gebieden. Korenvelden, meren, bergen… Alles moet verkend worden om de beste stukken grond te vinden. Maar de concurrentie is groot, dus zorg ervoor dat jij op het juiste moment aanspraak kunt maken op de beste grond!
Kies om beurten een dominosteen uit…… en leg deze in jouw koninkrijk. Hoe groter het gebied is en hoe meer gebouwen er zich in bevinden, hoe meer punten je ervoor krijgt.

Een spelletje Domino is altijd leuk, dus wij gingen snel aan de slag met Kingdomino. Bij het uitpakken en lezen van de spelregels zag ik al snel dat dit geen gewoon dominospel is. Je moet kaartjes aan elkaar leggen, dat is de overeenkomst. Maar verder verschilt het spel nogal. Doel is een zo groot mogelijk gebied maken, waarbij je jouw stuk grond vijf bij vijf vlakken groot moet zien te krijgen.

Kingdomino

Voordat ik met mijn dochter ging spelen had ik gelukkig al de spelregels zelf bekeken. Daarbij snapte ik eerst niet zo goed hoe het überhaupt mogelijk was vijf bij vijf vlakken te  Kingdomino gezelschapsspel 8+ familiespel speelduur White Goblin Games landschap winnaar matchen punten vlakken recensie review krijgen terwijl de vlakken die naast elkaar liggen hetzelfde zijn. Ik zat met mijn hoofd echt te veel bij de oorspronkelijke regels van domino, want er stond wel degelijk duidelijk in de spelregels dat minstens één zijde moest grenzen aan eenzelfde landschap. Als één zijde maar tegen een gelijksoortig landschap ligt (horizontaal of verticaal) dan hoeft het andere gedeelte niet te matchen. Toen ik dat eenmaal zelf helder voor de geest had, bleek het spel gelukkig niet zo moeilijk te zijn. 😉

Het spel Kingdomino is een spel voor twee tot vier spelers. Afhankelijk van het aantal spelers moet je – voordat het spel begint – een gedeelte van de speelkaarten wegleggen. Dit staat duidelijk in de spelregels beschreven. Het spel eindigt namelijk op het moment dat er geen speeltegels meer in de doos liggen om te gebruiken. Daarna is het zaak om te gaan tellen en zal duidelijk worden wie de winnaar is.

En de winnaar is…

Elke speler heeft nu een speelveld met verschillende gebieden. Deze gebieden moeten met punten gewaardeerd worden. Je telt het aantal vlakken van één gebied dat met elkaar verbonden is en vermenigvuldigt dit dan met het aantal kronen in dat gebied. Zijn erg geen kronen in een bepaald gebied? Dan levert dat gebied je dus niets op. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Kingdomino
Gezelschapsspel, 8+, speelduur: 20 minuten, White Goblin Games