Knappe Koppen: Bordspel voor peuters en kleuters [recensie]

Knappe Koppen University Games recensie review bordspel kaarten opdrachten educatief peuters kleuters

Knappe Koppen University Games recensie review bordspel kaarten opdrachten educatief peuters kleutersKnappe Koppen is meer dan een assortiment van standaard bordspellen: het draait namelijk niet om het winnen, maar om het proberen. Het aanmoedigen van uw kind en de ontwikkeling staan centraal. U zult zien dat het zelfvertrouwen van uw kind door Knappe Koppen zal groeien en hun kennis en vaardigheden zullen spelenderwijs verbeteren.

In deze versie van Knappe Koppen leren kinderen verschillende vaardigheden zoals taal-, reken- en motorische vaardigheden. Daarnaast wordt de algemene kennis verhoogd en wordt het probleemoplossend denken gestimuleerd.

Knappe Koppen is een serie bordspelen voor kinderen vanaf twee jaar. In totaal zijn er drie verschillende soorten Knappe Koppen bordspellen. Als eerste hebben wij de algemene versie van Knappe Koppen getest.

Knappe Koppen

Knappe Koppen University Games recensie review bordspel peuters kleuters educatiefIn dit bordspel van University Games draait het om diverse vaardigheden op gebied van taal, rekenen en motoriek. Verder wordt de algemene kennis van kinderen vergroot en dagen de bouwopdrachten met de foamblokken kinderen uit. Spelenderwijs het ruimtelijk inzicht vergoten. Het bordspel richt zich op kinderen van twee tot vijf jaar. Knappe Koppen daagt de kinderen uit om te proberen en zo moet je dit spel ook zien. Speel met je kind, moedig het aan, geef hints en laat merken dat fouten maken niet erg is.

Het spel

Een speler gooit met de dobbelsteen. De vlakken van deze dobbelsteen hebben kleurvlakken. Gooi je rood, dan plaats je jouw speelschijf op het eerstvolgende rode rondje. Vervolgens pak je een kaart van de rode stapel en beantwoord je de vraag of voer je de opdracht uit. Wie als eerste bij de finish komt, krijgt nog een eindvraag. Ook hier is het niet noodzakelijk dat de vraag goed wordt beantwoord of de opdracht goed uitgevoerd wordt. De poging is voldoende!

Diverse opdrachten

Het bordspel Knappe Koppen werkt met opdrachtkaarten die verdeeld zijn over drie verschillende categorieën. Elke categorie heeft zijn eigen kleur.
Inzicht en logica: Dit zijn de gele kaarten. Deze vragen stimuleren het logisch denken en het ruimtelijke inzicht wordt verbeterd door de uitdadingen met de schuimblokken.
Fysieke uitdagingen: Dit zijn de rode kaarten. Door deze opdrachten wordt en blijft dit vooral ook een heel vrolijk spel. De fysieke opdrachten zorgen voor een positief effect op het evenwicht en de motoriek.
Algemene kennis: Dit zijn de blauwe kaarten. Prikkelt de nieuwsgierigheid van kinderen en inspireert hen om de wereld om hen heen te ontdekken.

Kaarten voor tweejarigen

Er zitten in dit spel een aantal kaarten die wat eenvoudiger zijn en zich richten op tweejarigen. Deze herken je aan de twee in rechterhoek onder aan de kaart. Wanneer je kindje wat ouder Knappe Koppen University Games recensie review bordspel kaarten opdrachten vragen peuters kleuters educatief proberenis, kun je deze uit het spel halen. Uiteraard kun je deze kaarten ook apart leggen voor je kleintje zodat hij of zij alleen met deze kaarten speelt.

Speelplezier

Knappe Koppen ziet er qua vormgeving goed uit. Een eenvoudig en overzichtelijk speelbord en door de kleurcodering is het eenvoudig om te spelen voor de kinderen. De speelschijven en bouwblokken zijn van zacht schuim gemaakt en uiteraard zijn de speelschijven van een veilig formaat. Prettig is dat het bij dit bordspel niet draait om goed of fout, maar dat het gewoon gaat om spelenderwijs leren. Dit voorkomt een hoop stress, omdat eigenlijk niemand wint of verliest. Als iemand bij het Finish vakje is gekomen, is het spelletje gewoon afgelopen.
Absoluut een aanrader om te spelen met jonge kinderen!

Nog meer Knappe Koppen

University Games heeft nog meer Knappe Koppen spellen op de markt gebracht. Knappe Koppen Dierenvrienden heeft een vrolijk speelbord met dierenplaatjes en uiteraard richten de vragen zich ook op dieren. Knappe Koppen Tellen daagt kinderen uit om  te spelen met getallen. De eerste rekensommetjes en getalbegrip ontwikkelen.
Ook deze bordspellen zullen wij gaan recenseren, dus houd onze website in de gaten!

Bekijk op Bol.com logoKnappen koppen
Bordspel, 2 – 5 jaar, 2 – 4 spelers, University Games