Koken met Karin – Bakken: Zoet & Hartig [recensie]

Vrolijk kinderkookboek met 16 ovenrecepten die kinderen zelfstandig kunnen maken.
Wat is er nou leuker dan je familie of je vrienden te trakteren op iets wat JIJ zelf gebakken hebt? Van hartige hapjes tot koekjes en cakejes; het is gegarandeerd smullen geblazen. Enne… neem er zelf ook een!

Karin Luiten is bekend van de website ‘Koken met Karin’, en heeft al vele kookboeken op haar naam staan, waaronder de bekende serie ‘Zonder pakjes & zakjes’.
De recepten in dit boekje verschenen eerder in ‘Het grote kinderkookboek’ van Karin Luiten.

Een speels opgezet kookboekje gericht op kinderen. Hierin zijn geen ingewikkelde maaltijden te vinden, maar een hapje/snack of onderdeel van een maaltijd met eenvoudige ingrediënten.

Bakken: zoet & hartig

Het kookboekje is speciaal gericht op kinderen. Dit zie je onder andere terug in de speelse lay-out en de begrijpelijke taal. Omdat de schrijfster meerdere kookboekjes in deze reeks heeft geschreven en daar andere thema’s heeft aangestipt, is het niet zo dik. Dit boek gaat over zoet en hartig; de andere in deze reeks gaan over pizza & pasta en over vegetarisch eten.

Koken met Karin Bakken: Zoet & Hartig Karin Luiten kookboek Ploegsma kinderkookboek vrolijk ovenrecepten kinderen zelfstandig maken familie vrienden trakteren gebakken hartige hapjes koekjes cakejes gegarandeerd smullen geblazen website koken met Karin kookboeken serie zonder pakjes & zakjes recepten boekje het grote kinderkookboek speels kookboekje maaltijden hapje snack onderdeel maaltijd ingrediënten speciaal lay-out begrijpelijke taal schrijfster reeks thema boek reeks pizza & pasta vegetarisch eten inhoudsopgave hoofdonderwerpen gerechten amusant stripverhaaltje afbeeldingen tips koken handig recept lezen voorverwarmen pictogram GMT Grote Mensen Tip origineel schrijfster kindgericht appelflap appel dino ingrediënten eenvoudig tussendoor bakken tijdsinformatie personen spullen bakpapier rolladetouw stappenplan overzichtelijk lettertype geschreven genummerd afbeeldingen illustraties prettig kritiek foto gerecht speels grapjes weetjes leuk lezen recensie review In de inhoudsopgave zijn de twee hoofdonderwerpen (hartig en zoet) opgesomd. Daaronder vind je bij hartig zeven gerechten en bij zoet negen gerechten. Wat wij erg amusant vonden, is dat er een geïllustreerd stripverhaaltje (met enkele echte afbeeldingen) in het begin geplaatst is met handige tips over koken waarin besproken wordt dat het bijvoorbeeld handig is om eerst het recept te lezen en de oven moet voorverwarmen. Ook staat uitgelegd dat er soms een pictogram met GMT bij staat. Dit is een Grote Mensen Tip waarbij je het recept iets anders kan maken; meer gebaseerd op grote mensen.

Makkelijk en vrolijk

Het is erg origineel dat de schrijfster de gerechten op een kindgerichte manier gemaakt heeft. Een appelflap is in dit boekje op eenvoudige wijze een appel dino geworden. Je zult in dit kookboek geen ingrediënten tegenkomen die onbekend zijn. Opmerkelijk is ook dat het geen lange lijst met ingrediënten zijn. Het zijn gerechten die eenvoudig te maken zijn. Eigenlijk zijn het geen volledige maaltijden, maar meer een onderdeel van een maaltijd of een hapje/snack tussendoor.

Koken met Karin Bakken: Zoet & Hartig Karin Luiten kookboek Ploegsma kinderkookboek vrolijk ovenrecepten kinderen zelfstandig maken familie vrienden trakteren gebakken hartige hapjes koekjes cakejes gegarandeerd smullen geblazen website koken met Karin kookboeken serie zonder pakjes & zakjes recepten boekje het grote kinderkookboek speels kookboekje maaltijden hapje snack onderdeel maaltijd ingrediënten speciaal lay-out begrijpelijke taal schrijfster reeks thema boek reeks pizza & pasta vegetarisch eten inhoudsopgave hoofdonderwerpen gerechten amusant stripverhaaltje afbeeldingen tips koken handig recept lezen voorverwarmen pictogram GMT Grote Mensen Tip origineel schrijfster kindgericht appelflap appel dino ingrediënten eenvoudig tussendoor bakken tijdsinformatie personen spullen bakpapier rolladetouw stappenplan overzichtelijk lettertype geschreven genummerd afbeeldingen illustraties prettig kritiek foto gerecht speels grapjes weetjes leuk lezen recensie review Elk gerecht bevat twee pagina’s. De lay-out van de gerechten zijn overal hetzelfde. Het begint met de titel (in grappige, soms gekleurde letters) en de tijdsinformatie (hoe lang duurt het bakken in totaal, hoe lang is de wachttijd, hoe lang moet het bijvoorbeeld in de oven). Daarna volgen de ingrediënten voor vier personen. Dit is netjes gerubriceerd. Ook staan hier speciale spullen vernoemd, zoals bakpapier of rolladetouw. Het stappenplan is overzichtelijk geplaatst. Deze stappen zijn in een erg duidelijk lettertype geschreven en ze zijn genummerd.

De combinatie van echte afbeeldingen en illustraties zorgt voor een vrolijk boek. Het blijft goed open liggen; wat wij erg prettig vinden. Een klein puntje van kritiek is dat de foto van het gerecht door de speelse lay-out (echte afbeeldingen met illustraties) soms niet goed te zien is of alleen getekend is. De grapjes en bijzondere weetjes in het boek zorgen ervoor dat de kinderen dit niet alleen als een kookboek zien, maar ook zullen ervaren dat het leuk is om “zomaar” te lezen.

Bakken: Zoet & Hartig – Karin Luiten
Kookboek, hardcover, 48 pagina’s, Ploegsma