Krijgsbanier van de adelaars [recensie]

Krijgsbanier van de Adelaars Ben Kane Geschiedenis Karakter Uitgevers geschiedenis historie oorlog vechten Germania complotten spanningen recensie review

9 na Christus, Germania, ten oosten van de Rijn. Vijandige stammen bereiden een dodelijke hinderlaag voor op de Romeinen. Hun aanvoerder is een charismatisch stamhoofd en vertrouweling van Rome, Arminius, wiens droom het is om de Romeinse indringers uit Germania te verdrijven. Centurion Lucius Tullus, die al vele veldslagen meemaakte, en de gewiekste provinciale gouverneur Varus staan lijnrecht tegenover Arminius.

Samen met drie lokale legioenen verlaten zij hun zomerkampementen en marcheren terug naar hun forten aan de Rijn. Ze hebben er geen idee van dat in de mistige bossen van het Teutoburgerwoud alleen bloed, modder en de dood op hen wachten…

Op basis van echte historische gebeurtenissen vertelt Krijgsbanier van de adelaars het verhaal van Lucius Tullus, gouverneur Varus en een legioen Romeinse soldaten. Zij zijn gelegen aan de oevers van de Rijn in Germania van het jaar 9 na Christus. Ze bereiden zich voor op de strijd tegen de Duitse stammen. Deze staan te wachten aan de overkant van de rivier – boos wegens het opleggen van belastingen. Toegevoegd aan de mix is de lokale hoofdman Armenius. Hij wordt vertrouwd door de mensen in Rome, maar ondanks dat smeed hij een plot, die het begin van de strijd zal zijn om een hinderlaag te vormen en de Romeinen te bevrijden.
Complotten, achterdocht, jaloezie en spionnen, vormen dit geheel van de historie.

Krijgsbanier van de adelaars

Nauwkeurig onderzocht, vertelt dit boek het verhaal van de echte historische karakters en hoe ze zich opbouwen voor de strijd tegen de lokale stammen ten oosten van de Rijn. Het boek is een onderzoek naar relaties tussen verschillende groepen mannen, wachtend om te beginnen met vechten, met toenemende spanningen, in plaats van een actievolle roman met veel bloed. Dat wil niet zeggen dat er geen actie is. De vechtscènes zijn gedetailleerd en realistisch. Je vraagt je vaak af over de zinloosheid van oorlog in welke tijdsperiode dan ook. De stem en emoties van gewone mannen worden duidelijk getoond dat deze mannen klaar zijn om te vechten en mogelijk te sterven voor hun zaak.

Ik vond het een pittig boek.  Je moet wel echt van dit soort boeken houden. Wanneer je dit doet, zal je dit goede boek niet snel meer neer kunnen leggen. Het is vloeiend geschreven waardoor je het beter leest en kunt begrijpen. Wanneer je houdt van boeken met karakters uit het verleden dat is dit zeker een must-have voor in de kast.

Krijgsbanier van de Adelaars – Ben Kane
Geschiedenis, paperback, 416 pagina’s, Karakter Uitgevers